علل و درمان خارش گوش
علل و درمان خارش گوش

علل و درمان خارش گوش

علل و درمان خارش گوش

خارش گوش معمولا" ناشی از مداخلات و مراقبتهای نادرست خودمان است،هر چند بعضی بیماریها نیز آنرا ایجاد میکنند و شناخت این موارد به بهبودی کمک می کند.

خارش مجرای گوش خارجی علامتی شایع بخصوص در بین بانوان است.مجرای گوش خارجی کانالی بطول 3 سانتیمتر وبا قطر حدود 8تا9 میلیمتر با کمی خمیدگی است.این مجرا در قسمت داخلی توسط پرده صماخ مسدود می شود. بطور طبیعی ماده ای چرب بنام جرم یا واکس یا سِرومن یا بوشون در این مجرا ترشح شده و بتدریج با حرکت فک بموقع جویدن و تکلم خارج می شود.

وجود جرم به میزان معمول در گوش طبیعی بوده و برای سلامتی لازم است زیرانه تنها اسیدی بوده و مانع رشد قارچ و باکتری می شود بلکه اجرام خارجی را به دام انداخته ومانع رسیدن رطوبت بهنگام استحمام وشنا به پوست مجرا شده و از این طریق اولا" احساس خیس بودن و باقی ماندن آب را نخواهیم داشت ثانیا"احتمال نفوذ عوامل بیماری زا به پوست مجرا را کم می کند.

به این دلایل موکدا"  توصیه می شود از خشک کردن و پاک کردن گوش پرهیز شود تا نه تنها گوشهای سالم داشته باشیم بلکه از خارش که معمولا" در نتیجه خشک بودن و تحریک پوست مجرا توسط خود فرد است پیشگیری شود.

باید توجه داشت که انباشت جرم  به میزان زیاد که نتیجه چربی زیاد پوست یا تنگی مجراست می تواند موجب کم شنوایی- دردو خارش شود که در این حالت می باید جرم توسط پزشک شستشو یا خارج شود.

البته خارش گوش به علتهای دیگر نیز عارض می شود. بیماریهای پوستی مانند شوره سر-پسوریازیس و حساسیت های پوستی ناشی از شامپو-رنگ مو-گوشواره و روسری- بیماری کبدی- دیابت و عفونتهای قارچی گوش نیز موجب خارش می شوند که هر یک به درمان خاص خود نیاز دارد.

تعداد بازدید: 936

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.