برخورد ساده با گوش درد
برخورد ساده با گوش درد

برخورد ساده با گوش درد

برخورد ساده با گوش درد

این مقاله به اختصار دلایل گوش درد و روش برخورد با آن را شرح می دهد

 

برخورد ساده با گوش درد

تقریبا" همه افراد در طول عمر خود حداقل یک بار گوش درد را تجربه می کنند.

در مواجهه با گوش درد مهم این است که بدانیم حدود نیمی از موارد دردها با منشاء گوش نیستند و به اصطلاح درد به گوش تیر می کشد یا ارجاع می شود.بسیاری از بیماری هایی که ناحیه قفسه سینه و بالاتر از آن رامبتلا می کند می توانند منجر به گوش درد شوند.

مثلا" مشکلات قلبی، ریوی، برگشت اسید معده، بیماری های تیروئید، حنجره و مهره های گردنی، عفونتهای گلو و سینوس و مهم تر و شایع تر از همه دردهای با منشاء دندان و فک از عوامل گوش درد های ارجاعی هستند.

در این موارد علائم و نشانه های دیگر بیماری های گوشی مثل کم شنوایی، خارش، ترشح و وزوز گوش دیده نمی شود ولی در مواردی که درد با منشاء گوش است به شرح زیر علائمی را خواهیم داشت.

دو علت شایع گوش دردی که منشاء آن در خود گوش باشد،عفونت گوش میانی و عفونت گوش خارجی است.

عفونت گوش خارجی یا مجرای گوش معمولا" در آب و هوای گرم و مرطوب، بدنبال شنا و درافرادی که اشیای مختلف از جمله گوش پاک کن داخل مجرای گوش خود می کنند که اغلب در سنین بعد از بلوغ دیده می شود.

دراین عفونت ها درد خیلی شدید بوده ودر شروع با احساس خارش همراه است وتا مراحل پیشرفته تر معمولا" کم شنوایی و ترشح نداریم.در این موارد لمس لاله گوش یا فشار روی برآمدگی جلوی سوراخ گوش موجب افزایش درد می شود. در عفونت های گوش خارجی به ندرت تب داریم و به همراه آن عفونت تنفسی و سرما خوردگی نداریم.

در صورتی که عفونت های گوش میانی بیشتر در کودکان و به دنبال یک عفونت تنفسی تب دار شروع می شود، در ابتدا احساس پری و کم شنوایی ووزوز داریم و بعد درد شدید پیش رونده خواهیم داشت. با گذشت زمان درد شدید تر می شود. در این موارد کشیدن لاله گوش موجب درد نمی شود. ممکن است در مرحله بعدی در پرده صماخ سوراخ کوچکی ایجاد شده وبه دنبال خروج خونابه درد فروکش کند.

با توجه به این موارد اگر در زمان گوش درد به پزشک دسترسی نداشتید نخست اطمینان حاصل کنید که درد با منشاء گوش است یا خیر و سپس سعی کنید بین درد با منشاء گوش میانی وگوش خارجی افتراق بگذارید.

تازمان دسترسی به پزشک و تشخیص قطعی و  تجویز داروی مناسب از مسکن کافی و کمپرس گرم استفاده کنید.اگر حدس شما بیشتر عفونت گوش خارجی است برای یک یا دو نوبت به فاصله دو ساعت سه قطره بتا متازون موقتا" باعث کاهش التهاب و درد می شود.

با تشکر-دکتر شهرام حسنی متخصص گوش و حلق و بینی

تعداد بازدید: 909

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.