آیا لوزه کودک شما ناسالم است
آیا لوزه کودک شما ناسالم است

آیا لوزه کودک شما ناسالم است

آیا لوزه کودک شما ناسالم است
وجود یا بزرگی لوزه به معنای بیماری در آن نیست حتی گلو درد در حد متعارف غیر طبیعی نیست برای درمان جراحی لوزه داشتن معیارهایی لازم است که شرح داده می شود.

آیا لوزه های کودک شما نا سالم است؟

لوزه ها ساختمانی مشابه غدد لنفاوی دارند و مسئول ایمنی به خصوص در قبال میکروب ها و ویروس هایی هستند که از راه خوراکی یا استنشاقی وارد بدن می شوند.

به اختصار هر فرد دو عدد لوزه کامی دارد که در انتها و طرفین حلق قابل مشاهده اند،یک لوزه حلقی یا آدنوئید یا لوزه سوم داریم که در پشت کام  و در خط وسط قرار گرفته،یک لوزه هم به نام زبانی در قاعده زبان قرار دارد.این لوزه ها در مجموع یک حلقه را تشکیل می دهند که مواد خوراکی و هوای تنفسی از داخل آن عبور می کند.

به تدریج با افزایش سن ودر حدود 12 تا 13 سالگی لوزه ها تحلیل رفته و نقش خود را در ایمنی از دست می دهند.

واکنش لوزه ها به عوامل بیماری زا با تورم و درد همراه است.کودک در معرض عوامل بیماری زای تنفسی بی شماری قرار دارد که معمولا" با ورود به محیط های جمعی در مواجهه با آنها قرار می گیرد و به علت واکنش سیستم ایمنی،علایم بیماری مثل تب و درد بروز می کند.

پس از هر تماس،بدن بر علیه همان ویروس یا میکروب پادتن می سازد وآن نوع خاص دیگر قادر به ایجاد بیماری نیست ولی تا بدن کودک به مرحله ای برسد که پادتن بر علیه ویروس های شایع داشته باشد به دفعات بیمار خواهد شد که نباید موجب نگرانی والدین شود.

لوزه ها در طول یک بیماری متورم شده و پس از بهبود اندازه و التهاب آنها فروکش می کند و این حالت برای دو یا سه نوبت در سال طبیعی است،ولی تکرار بیش از حد این علائم ویا باقی ماندن آنها غیر طبیعی است.

 
علائم التهاب و بزرگی لوزه ها به اختصار چیست؟
هر چند معمولا" لوزه ها با هم مبتلا می شوند ولی علائم آنها به تفکیک بیان می شود:

اولین علامت تورم وبزرگی لوزه سوم یا آدنوئید،گرفتگی بینی بخصوص موقع خواب و تنفس دهانی و صدادار است.تداوم تورم منجر به خواب ناراحت،شب ادراری و به تبع آن بی حوصلگی و بهانه جویی،سینوزیت مقاوم به درمان،عفونت گوش،افت شنوایی وتجمع مایع در گوش می شود.تنفس دهانی موجب خشکی دهان و پوسیدگی دندان ها و تغییراتی در چهره می شود که  قیافه آدنوئیدی نامیده می شود.

عفونت مزمن لوزه های کامی با بزرگی و التهاب لوزه ها،گلو دردهای مزمن و راجعه،اختلال رشد،دردهای استخوانی، اشکال در بلع و تنفس همراه است.عفونت های باکتریال حاد بالقوه خطر ابتلا به تب روماتیسمی را دارد.

در این شرایط لوزه ها نه تنها نقش ایمنی خود را به خوبی ایفا نمی کنند،سلامت فرد را نیز تهدید کرده وبرداشتن آنها موضوعیت پیدا می کند.توارث و بعضی بیماریهای عمومی نیز موجب تورم لوزه می شودکه نیاز به معاینه و انجام آزمایشات خاص دارد. 

تعداد بازدید: 1160

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.