جراحی ترمیم مفصل ران
جراحی ترمیم مفصل ران

جراحی ترمیم مفصل ران

در تعویض و یا آرتروپلاستی مفصل ران، مفصل ران مصنوعی (پروتز) با مفصل آسیب دیده تعویض می شود. جراحی تعویض مفصل ران توسط متخصص ارتوپدی، روشی موثر در کاهش و تسکین درد و بهبود عملکرد بیماران و کیفیت زندگی آن هاست. با این حال، گاهی این جراحی با موفقیت انجام نمی شود و جراحی ترمیم مفصل ران نیاز می شود. در این جراحی، پروتز جدید جایگزین پروتز قدیمی می شود.

 

دلایل انجام جراحی ترمیم مفصل ران
قدیمی شدن پروتز. در بیشتر مواقع، پروتز قدیمی شده، و تعویض مفصل نیاز می شود.
تحلیل استخوان اطراف پروتز. به مرور زمان و با کهنه شدن پروتز، ذرات درون آن آزاد خواهد شد، و منجر به تحلیل استخوان های اطراف پروتز می شود.
شل/ سست شدن پروتز. در طولانی مدت، امکان شل شدن پروتز در اثر جابجایی مجدد  وجود دارد، درد ناشی از چنین اتفاقی، جراحی ترمیم مفصل ران را در پی خواهد داشت.
عفونت پروتز، البته در موارد نادر. در این صورت، پروتز باید برداشته شود، عفونت رفع گردد و سپس پروتز جدیدی جایگزین شود.

 

چه کسانی برای جراحی ترمیم مفصل ران مناسب هستند؟
افرادی که موارد بالا را تجربه می کنند، کاندیدای مناسب این جراحی هستد، البته بسته به صلاحدید متخصص ارتوپدی، بیشتر افرادی که به دنبال جراحی ترمیمی هستند، از درد و ناراحتی شکایت می کنند که بر کیفیت زندگی روزمره شان تاثیر می گذارد.

 

جراحی ترمیم مفصل ران

جراحی ترمیم مفصل ران مشابه با جراحی تعویض مفصل ران است، با این تفاوت که این جراحی دشوارتر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد. جزئیات جراحی بسته به میزان خرابی پروتز، در هر بیمار متفاوت است. این جراحی در حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد و روش های گوناگونی در استفاده می شود، از جمله:

  • حذف پروتز قدیمی
  • آماده سازی استخوان
  • پیوند و گرافت استخوان به محل های مورد نیاز
  • کار گذاشتن پروتز جدید

 

مزایای جراحی ترمیم مفصل ران

در اکثر موارد، بعد از جراحی، میزان درد در بیماران از بین می رود و یا کم می شود، عملکرد و کیفیت زندگی بهبود می یابد. بعد از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت، میزان رضایت بیماران بسیار بالا است.

دوران نقاهت جراحی ترمیمی به نسبت جراحی تعویض اولیه مفصل ران، طولانی تر خواهد بود. در بیشتر مواقع، مراقبت های دو تا چهار ماهه نیاز است. بستن ناحیه جراحی (مفصل ران) به پیشگیری از جابجایی پروتز کمک می کند. انجام تمرینات کششی در دوران نقاهت به شدت توصیه می شود. فیزیوتراپ، به بیماران کمک می کند تا راحت تر راه بروند، بنشینند و بتوانند انجام کارهای روزمره خود را از سر بگیرند.

منبع:

http://www.drgharanizadeh.com

تعداد بازدید: 1111

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.