پزشک مناسب برای درمان ارتودنسی
پزشک مناسب برای درمان ارتودنسی

پزشک مناسب برای درمان ارتودنسی

پزشک مناسب برای درمان ارتودنسی

تقریباً به مانند اکثر کشور های دنیا در ایران نیز مباحث درمان ارتودنسی به ویژه درمان های ارتودنسی ثابت در برنامه آموزشی دوره عمومی دندانپزشکی تدریس نمی گردد و یک دندانپزشک عمومی فارق التحصیل از دانشگاه با وجود تسلط به رشته های دیگر دندانپزشکی، آشنایی و تسلط کافی با درمان های ثابت را ندارند.در ایران یک دندانپزشک پس از ۶ سال تحصیل دندانپزشکی و اخذ مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی می‌تواند در آزمون پذیرش دستیار (رزیدنت) تخصصی دندانپزشکی شرکت کند و در صورت قبولی وارد این دورهٔ تخصصی شود. طول دورهٔ رسمی تخصص ارتودنسی در ایران ۳ سال است.

به دلیل جوان بودن نسبی جمعیت ایران و افزایش سطح عمومی آگاهی، در سال‌های اخیر تمایل به انجام درمان‌های ارتودنسی افزایش یافته است. با توجه به این اشتیاق فراوان به درمان و هزینه نسبتا بالای درمان ارتودنسی، تعدادی از دندانپزشکان عمومی اقدام به درمان ارتودنسی می‌کنند. در حالیکه لازمه کسب تجربه و دانش کافی در این حوزه گذراندن دوره‌های رسمی تخصص ارتودنسی در دانشگاه است. به دلیل ماهیت طولانی مدت درمان‌های ارتودنسی ثابت، دندانپزشکان تحت آموزش این مبحث قرار نمی‌گیرند و تقریبا هیچ آشنایی با ارتودنسی ثابت کسب نمی‌کنند.

متاسفانه تعدادی از افراد غیر مسئول و نا آگاه اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی کوتاه مدت و غیر علمی ارتودنسی نموده اند.به عنوان مثال یکی از دندانپزشکان عمومی که خود دوره‌ای کوتاه مدت در خارج از ایران دیده است، ادعا می‌کند با این دوره‌های کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه تمام وقت) در طول ۸ سال، توانسته مبلغ گزافی از حدود ۱۰۰۰ نفر دندانپزشک عمومی که علاقه مند به یادگیری ارتودنسی بوده اند دریافت نموده است.این در حالی است که نزدیک به ۱۰ دانشکده دندانپزشکی ایران از سال ۱۳۵۶ تاکنون با تمام تلاش در زمینه افزایش متخصصین این رشته نزدیک به ۳۰۰ فارغ التحصیل داشته‌اند, از پیامد‌های مرتبط با درمان‌های نادرست که عموما منتج از آموزش ناکافی هستند می‌توان به آسیب و تحلیل شدید دندانها و کوتاه شدن ریشه دندانها، نامرتب باقی ماندن دندانها، مشکلات زیبایی و طولانی شدن درمان و برگشت ناهنجاری اشاره نمود.

در ایران متخصصین مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، کلمه متخصص را در مهر طبابت خود قید می‌کنند که با جستجو در اطلاعات پزشکان در درگاه سازمان نظام پزشکی قابل بررسی است.

منبع:

http://www.24d.ir/42387

تعداد بازدید: 1103

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.