استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت با چاقی نوجوانان مرتبط است.
استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت با چاقی نوجوانان مرتبط است.

استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت با چاقی نوجوانان مرتبط است.

6 بهمن 1395

محققان نشان داده اند هنگامی که کودکان بیش از حد تلویزیون نگاه می کنند خطر بروز چاقی در آن ها افزایش می یابد. اما تاثیر سایر دستگاه ها مانند تبلت و تلفن های هوشمند به میزان کافی بررسی نشده است. بر این اساس در مطالعه ای که در The Journal of Pediatrics منتشر شده است محققان دریافتند کودکانی که زمان بیشتری را به استفاده از این دستگاه ها و نیز تلویزیون اختصاص می دهند بیشتر احتمال دارد که درگیر رفتارهایی شوند که منجر به چاقی می شود.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به 24800 نوجوان در محدوده سنی 9 تا 12 سال مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده عبارت بودند از: 1) ساعاتی که صرف استفاده از تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوتر و بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون می شود، 2) ساعات خواب، 3) میزان مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر طی 7 روز گذشته و 4) تعداد دفعات فعالیت بدنی (حداقل 60 دقیقه در روز) برای 7 روز گذشته.
محققان دریافتند تقریباً 20 درصد نوجوانان بیش از 5 ساعت از وقت خود را در طول روز به استفاده از تلفن های هوشمند، تبلت، کامپیوتر و بازی های کامپیوتری اختصاص می دهند. درحالیکه تنها 8 درصد آن ها بیش از 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند. نتایج نشان داد تماشای بیش از حد تلویزیون با چاقی و رژیم غذایی نامناسب در میان نوجوانان مرتبط بود. همچنین مشخص شد در نوجوانی که بیش از 5 ساعت در روز را صرف استفاده از تبلت، تلفن هوشمند و کامپیوتر می کردند احتمال مصرف نوشیدنی های شیرین در طول روز دو برابر بیشتر بود و این افراد از میزان خواب و فعالیت بدنی کافی نیز برخوردار نبودند. این نوجوانان نسبت به نوجوانانی که زمانی را به استفاده از این دستگاه ها اختصاص نمی دادند 43 درصد بیشتر احتمال داشت که به چاقی مبتلا شوند.
نکته عملی: این مطالعه نشان می دهد که محدود کردن زمان استفاده از تبلت، تلفن هوشمند و کامپیوتر توسط کودکان و نوجوانان می تواند همانند محدود کردن زمان تماشای تلویزیون برای حفظ سلامتی حائز اهمیت باشد.
منبع:


Erica L. Kenney et al. "Gortmaker. United States Adolescents' Television, Computer, Videogame, Smartphone, and Tablet Use: Associations with Sugary Drinks, Sleep, Physical Activity, and Obesity". The Journal of Pediatrics, 2016.
 

تعداد بازدید: 1190

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.