پزشکان چگونه نازایی را درمان می‌کنند؟
پزشکان چگونه نازایی را درمان می‌کنند؟

پزشکان چگونه نازایی را درمان می‌کنند؟

نازایی می‌تواند از طریق دارو، جراحی، تزریق اسپرم و یا لقاح آزمایشگاهی درمان شود. در خیلی از این درمان‌ها با هم انجام می‌شوند. در اغلب موارد نازایی با دارو و یا جراحی درمان می‌شود.


پزشکان براساس موارد ذکر شده زیر به بیماران خود پیشنهاد درمان می‌دهند:

  • نتیجه آزمایشات
  • طول مدت ناباروری
  • سن زن و مرد
  • وضعیت سلامت عمومی زن و مرد
  • نظر ترجیحی زن و مرد

 

پزشکان برای درمان ناباروری مردان اغلب از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:
1) در موارد مشکلات جنسی  مشکلاتی نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس را می‌توان با درمان‌های دارویی برطرف کرد.
2) تعداد کم اسپرم‌ها  گاهی از طریق جراحی درمان می‌شود. گاهی پزشکان مستقیماً از طریق مجاری منی بر اسپرم را به دست می‌آورند. برای رفع عفونت‌های موجود در آزمایش اسپرم از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

در زنان بعضی از مشکلات از طریق جراحی درمان می‌شود. در موارد اشکال در تخمک‌گذاری می‌توان از داروهای محرک تخمگذاری استفاده کرد. باید از پزشک خود درباره اثرات درمانی و مضرات این داروها سؤال کنید. باید از اثرات و عوارض جانبی داروهایی که استفاده می‌کنید مطلع باشید.

 

از چه داروهایی برای درمان ناباروری زنان استفاده می‌شود؟
1) HMG یا Human menopausal gonadotropin – این داروها برای تحریک تخمک‌گذاری و با اثر بر غده هیپوفیز عمل می‌کند. این داروها فرآورده‌های تزریقی هستند.
2) کلومید (Clomiphene citrate)- این دارو با اثر بر هیپوفیز سبب تحریک تخمک‌گذ اری می‌شود. در بیشتر موارد خانم‌هایی که تخمدان پلی‌کستیک (PCO) دارند و یا به هر دلیلی اشکال در تخمک‌گذاری دارند قابل استفاده است. این دارو به صورت قرص می‌باشد.

3) FSH یا Follicle- Stimulating hormone در بازار دارویی به نام‌های Gonal-F و Fostimon وجود دارد و مکانیسم اثری مشابه با HMG دارد. این داروها تزریقی هستند.
4) مشابهین (GNRH) یا Gonadotropin- releasing hormone اغلب به عنوان درمان قبل از شروع سیکل‌های IVF استفاده می‌شود. این فرآورده‌ها به صورت تزریقی و یا اسپری‌ بینی وجود دارند.

5) مت فورمین یا گلوکوفاژ  این دارو در خانم‌هایی که مقاومت به انسولین و یا PCOS دارند استفاده می‌شود. این داروها میزان هورمون مردانه را پائین می‌آورند. گاهی همراه با کلومید و یا FSH استفاده می شوند. این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود.
6) بروموکریپتین  این دارو در خانم‌هایی استفاده می‌شود که به دلیل سطح خونی بالا از هورمون پرولاکتین، مشکل در تخمک‌گذاری دارند. پرولاکتین هورمونی است که سبب تولید ترشح شیر می‌شود.
بسیاری از این داروها می‌توانند منجر به چندقلوزایی شوند. خانم‌هایی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، در خطر بیشتری از نظر عوارض بارداری می‌باشند.

 

IUI چیست؟
تلقیح داخل رحمی یا Intra uterine insemination یکی از درمان‌های ناباروری است- در این روش اسپرم آماده شده همسر به رحم زن تزریق می‌شود. اغلب خانم‌ها باید درمان دارویی را به طور همزمان جهت تخمک‌گذاری دقیق قبل از انجام IUI انجام دهد.

IUI بیشتر در این موارد انجام می‌شود:
1- ناباروری خفیف با علت مردانه
2- خانم‌هایی که در ترشحات دهانه رحم خود کیفیت مناسبی ندارند.
3- زوج‌هایی که ناباروری با علت نامشخص دارند.

 

ART و یا درمان‌های کمکی ناباروری چیست؟
ART گروهی از روش‌های درمانی متفاوت جهت کمک به زوج‌های نابارور است، در این روش تخمک‌را از بدن زن خارج می‌کنند و سپس جهت ایجاد جنین با اسپرم مجاور می‌کنند. سپس جنین یا جنین‌ها را به بدن زن برمی‌گردانند.

 

ART تا چه درصدی موفق است؟
درجه موفقیت بستگی به عوامل مختلفی دارد. بعضی از این عومل شامل:

  • سن زن و شوهر
  • علت ناباروری
  • روش مورد استفاده در ART
  • دقت آزمایشگاه انجام‌دهنده ART
  • استفاده از تخمک تازه یا منجمد شده
  • استفاده از جنین تازه یا منجمد شده

 

به طور متوسط موفقیت ART به شرح زیر است:

  • 39 درصد در خانم‌های کمتر از 35 سال
  • 30 درصد در خانم‌های بین 37-35 سال
  • 21 درصد در خانم‌های بین 40-37 سال

 

ART یک روش درمانی گران‌قیمت و وقت‌گیر است ولی به تعداد زیادی از زوجین کمک می‌کند. بیشترین عارضه درمان چندقلویی است. می‌توان با روش‌های مختلفی این عارضه را کمتر کرد.

منبع:

http://www.drpeyrovan.ir

تعداد بازدید: 869

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.