دلایل و درمان عفونت دندان‌های شیری
دلایل و درمان عفونت دندان‌های شیری

دلایل و درمان عفونت دندان‌های شیری

دلایل و درمان عفونت دندان‌های شیری از زبان دکتر پریسا عارف
با تکنیک‌ها و ترکیبات پیشرفته‌ی کلینیکی امکان پیش‌بینی و درمان اغلب مشکلات دندان فراهم است. مانند همیشه درمان صحیح بر پایه‌ی ارزیابی و تشخیص مشکلات دندان‌ها است و اهمیت این مسئله در مورد دندان‌های شیری دوچندان است.
در ادامه با تکنیک‌های درمانی مرتبط با پالپ (بافت عصبی) دندان‌های شیری دچار به پوسیدگی و تروما آشنا خواهید شد:
درمان غیر مستقیم پالپ بیشتر برای دندان‌هایی با پوسیدگی عمیق و یا مواردی که پوسیدگی تا نزدیکی پالپ ادامه دارد و از بین بردن تمامی قسمت‌های پوسیده موجب صدمه دیدن دندان‌ خواهد شد کاربرد دارد. در این روش فقط قمست‌های پوسیده‌ نرم‌ برداشته می‌شود و قسمت‌های سخت‌تر باقی می‌مانند و به پالپ نفوذ نخواهد شد. سپس از مواد آنتی‌باکتریال برای پوشش دندان و ممانعت از عفونت بیشتر استفاده می‌شود. در این روش لایه‌ی خارجی عاج دندان عفونی برداشته می‌شود و روی آن با یک لایه پوشش داده می‌شود. مواد مورد استفاده برای لایه‌ی پوششی از خاصیت اسیدی ناشی از عفونت کاسته و اطراف عاج عفونی را استریل می‌کند. سپس دندان پُر می‌شود.
پالپ کپ مستقیم برای مواقعی کاربرد دارد که پالپ دچار به اکسپوز جزئی اما بدون پوسیدگی است. در این روش نیز از مواد مخصوص برای «کپ» (پوشاندن) عاج و ایجاد پل (بریج) استفاده می‌شود.
پالپوتومی حذف جزئی پالپ یا همان بافت عصبی دندان است. استفاده از این روش در ۹۰ درصد موارد با موفقیت همراه است. از پالپوتومی برای درمان اکسپوز پالپ ناشی از پوسیدگی دندان‌های شیری که عفونت یا التهاب آن محدود به تاج دندان است استفاده می‌شود. در پالپوتومی قسمت‌ تاج پالپ برداشته شده اما نواحی عصب پالپ دست‌نخورده باقی می‌مانند.
پالپکتومی حذف کامل بافت پالپ به سبب عفونت است. دندان‌ درد کودکان به خصوص اگر با تورم بافت لثه یا گونه همراه باشد باید ابتدا آن را برطرف کرد و سپس می‌توان بافت عفونی را از کانال ریشه حذف کرد.

این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics ‌و European Orthodontic Society و کتاب‌ Orthodontic Treatment of Impacted Teeth نوشته آدرین بکر  است.

تعداد بازدید: 750

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.