نوشیدنی های شیرین خطر دیابت را افزایش می دهند.
نوشیدنی های شیرین خطر دیابت را افزایش می دهند.

نوشیدنی های شیرین خطر دیابت را افزایش می دهند.

13 بهمن 1395

تخمین زده می شود که حدود 1/29 میلیون آمریکایی (حدود 3/9 درصد جمعیت) به دیابت مبتلا هستند. بررسی اطلاعات بیش از 2800 نفر نشان داد که مصرف حداقل دو نوشیدنی غیرالکی 200 میلی لیتری حاوی شکر یا شیرین کننده مصنوعی در روز با افزایش دو برابری خطر دیابت نوع 2 و نوعی از دیابت نوع 1 که دیابت خود ایمنی مخفی بالغین (LADA) نامیده می شود، مرتبط است. LADA یک زیر گروه از دیابت نوع 1 است. به آهستگی پیشرفت می کند و به طور معمول در سنین 30 تا 50 سالگی رخ می دهد. یافته های این مطالعه در مجله European Journal of Endocrinology منتشر شده است.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد احتمال ابتلا به LADA و دیابت نوع 2 در کسانی که روزانه حداقل 2 نوشیدنی 200 میلی لیتری مصرف می کردند به ترتیب 2  و 5/2 برابر بیشتر بود. همچنین احتمال ابتلا به LADA و دیابت نوع 2 در کسانی که روزانه 5 نوشیدنی 200 میلی لیتری مصرف می کردند به ترتیب 5/3 و 5/10 برابر بیشتر بود.

محققان معتقدند مصرف نوشیدنی های رژیمی سبب تحریک اشتها و افزایش دریافت غذا به خصوص مواد غذایی شیرین و درنتیجه اضافه وزن می شود. اضافه وزن نیز خطر بروز دیابت را افزایش می دهد. همچنین ممکن است شیرین کننده های مصنوعی تاثیر منفی بر تعادل باکتری های خوب و بد روده داشته و سبب عدم تحمل گلوکز شوند.

منبع:

Sweetened beverage intake and risk of latent autoimmune diabetes in adults (LADA) and type 2 diabetes. European Journal of Endocrinology, 2016.

تعداد بازدید: 677

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.