بهترین زمان انجام فعالیت بدنی برای کاهش وزن
بهترین زمان انجام فعالیت بدنی برای کاهش وزن

بهترین زمان انجام فعالیت بدنی برای کاهش وزن

14 بهمن 1392

فعالیت بدنی منظم در کنار رژیم غذایی یک راهکار اصلی برای مبارزه علیه چاقی است، مدت هاست که پژوهشگران در تاکید اثرات مثبت و اهمیت فعالیت بدنی منظم کار کرده اند و نقش آن بعنوان یک فاکتور مهم در اصلاح سبک زندگی و مبارزه با بسیاری بیماری ها از جمله چاقی به اثبات رسیده است، اخیرا مطالعه ای در بررسی اهمیت زمان انجام فعالیت بدنی انجام گرفته است.
این مطالعه در سال 2013 به منظور بررسی اثر زمان ورزش بر متابولیسم، اشتها و تعادل درشت مغذی ها انجام شده و نتایج آن در British Journal of Nutrition به چاپ رسیده است.
پژوهشگران 12 مرد ورزشکار فعال را مورد ارزیابی قرار دادند. از این افراد خواسته شد تا در ساعت 10 صبح فعالیت ورزشی شامل دویدن با شدت متوسط و پیوسته روی تردمیل داشته باشند، در یک مقطع این فعالیت بعد از صرف وعده صبحانه و در حالت دیگر ناشتا از شب قبل انجام شد. به دنبال فعالیت ورزشی تمام شرکت کننده ها یک میلک شیک شکلاتی دریافت کردند. بعنوان وعده نهار نیز همگی پاستا داشته و اجازه داشتند تا زمان سیری کامل مصرف کنند. میزان انرژی و چربی مصرفی در وعده ناهار و هم چنین میزان انرژی و چربی سوزانده شده در فعالیت صبح مورد ارزیابی قرار گرفته و محاسبه شد.
پژوهشگران دریافتند ورزش در صبح باعث دریافت کالری اضافه در روز و یا افزایش اشتها نخواهد شد. بعلاوه نتایج نشان داد افرادی که در صبح بدون خوردن صبحانه اقدام به فعالیت ورزشی کرده بودند، نسبت به افرادی که بعد از خوردن صبحانه ورزش کردند، 20% چربی بیشتری می سوزاندند. به این معنی که فعالیت ورزشی با معده خالی در صبح بیشترین سوخت چربی را بدنبال داشت،
براساس یافته های این مطالعه فعالیت ورزشی موجب افزایش اشتها در طول روز و مصرف بیشتر غذا در وعده های غذایی در طول روز نخواهد شد و ضمنا بهترین زمان برای ورزش برای گرفتن بیشترین نتیجه صبح ناشتا می باشد.
 نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه می توان به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه کرد برای موفقیت بیشتر در زمینه کاهش چربی های بدن فعالیت ورزشی خود را صبح و پس از یک ناشتایی شبانه انجام دهند، اما افراد دیابتی در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنند.

منبع:

Reference:Javier T. Gonzalez, et al “Breakfast and exercise contingently affect postprandial metabolism and energy balance in physically active males.” British Journal of Nutrition. 2013 Jan 23:1-12.
 

تعداد بازدید: 1215

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.