احتمال لخته شدن خون در افراد بلند قدتر بیشتر است.
احتمال لخته شدن خون در افراد بلند قدتر بیشتر است.

احتمال لخته شدن خون در افراد بلند قدتر بیشتر است.

17 بهمن 1396

تحقیقات جدید که در مجله Circulation: Cardiovascular Genetics منتشر شده نشان می‌دهد هر چه قد افراد بلندتر باشد احتمال آن که خون در وریدهایشان لخته شود بیشتر است.
در این تحقیق که بر روی بیش از 2 میلیون نفر انجام شد محققان دریافتند خطر ترومبوآمبولی وریدی با قد مرتبط بوده و احتمال بروز آن در افرادی که قد کوتاهتری دارند کمتر است. ترومبوآمبولی وریدی نوعی لخته خون است که از داخل ورید شروع می‌شود.
نتایج این مطالعه نشان داد خطر ترومبوآمبولی وریدی در مردان کوتاه‌تر از 160 سانتی‌متر نسبت به مردان با قد 190 سانتی‌متر یا بیشتر 65 درصد کمتر است. در زنان، خطر ترومبوآمبولی وریدی در کسانی که یک بار باردار شده بودند و قد کمتر از 155 سانتی‌متر داشتند نسبت به زنان با قد بلندتر از 185 سانتی‌متر 69 درصد کمتر بود.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترومبوآمبولی وریدی هر سال 600 هزار آمریکایی را درگیر می‌کند و سومین علت عمده حمله قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود. شایع‌ترین علل بروز آن جراحی، سرطان، بی‌تحرکی و بستری شدن در بیمارستان است. در زنان، بارداری و استفاده از هورمون‌ها مانند ضدبارداری‌های خوراکی یا استروژن که برای علائم یائسگی به کار می‌رود، از عوامل بروز ترومبوآمبولی وریدی هستند.
هرچند قد افراد قابل تغییر نیست، اما باید توجه داشت که قد در جوامع بشری در حال افزایش است و با افزایش قد خطر لخته شدن خون افزایش می‌یابد.
به گفته محققان جاذبه زمین می‌تواند بر ارتباط بین قد و ترومبوآمبولی وریدی تاثیر داشته باشد. فشار گرانشی بیشتر در وریدهای موجود در پای افراد با قد بلندتر خطر کاهش جریان خون یا توقف موقتی آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، قد نیز باید همانند اضافه وزن به عنوان یک عامل خطر بررسی شود. با این حال، در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام شود.
منبع:

 Zöller B et al. Circulation: Cardiovascular Genetics  2017.
 

تعداد بازدید: 531

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.