پروتکل درمان تالاسمی از نگاه دکتر آذرکیوان
پروتکل درمان تالاسمی از نگاه دکتر آذرکیوان

پروتکل درمان تالاسمی از نگاه دکتر آذرکیوان

پروتکل درمان تالاسمی از نگاه دکتر آذرکیوان

دکتر آزیتا آذرکیوان فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان و عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون ایران به عنوان دومین سخنران  کارگاه مدیریت بیماری تالاسمی در بنیاد امور بیماری های خاص به تشریح پروتکل درمانی بیماران تالاسمی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد امور بیماری های خاص ، دکتر آذر کیوان با طرح این سوال که " آنچه باید در درمان تالاسمی انجام دهیم " گفت : در پیوند مغز استخوان با تشخیص تالاسمی اول باید دهنده پیوند مشخص شود که وجود دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر اگر دهنده مناسب باشد درمان قطعی انجام می شود و اگر پیوند شونده نداشته باشد درمان نگهدارنده انجام می شود چون 25درصد شانس دارند که پیوند شوند.

 

استادیار و عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون ایران در ادامه تاکید کرد  : 25 درصد خون سازمان انتقال خون برای بیماران تالاسمی است. از خون کامل  pack cell  گرفته می شود. از 450cc خون کامل 250cc آن گلبول قرمز استفاده می شود. اهدا خون در افرادی که هموگلوبین دارند و خون می گیرند 12-16 است که برحسب هماتوکریت اهداکننده فرق می کند.

دکتر آذر کیوان  در ادامه با بیان اینکه میزان خون تزریقی 10-15cc به ازای هر دو کیلوگرم است ؛ تاکید کرد:

هموگلوبین قبل از تزریق 8.5 -9 می باشد وتزریق باید در حدی باشد که هموگلوبین پس از 15gr/dl باعث افزایش میزان بالاتر از 15می شود و عوارضی نظیر سردرد و خونریزی از بینی به وجود می آید.

وی، در ادامه با بیان فرآیند تزریق خون گفت : 1 واحد خون 1/5 تا 2 گرم در دسی لیتر خون را بالا می رود

که باید 4 ساعت بعد تزریق یا روز بعد هموگلوبین خون را اندازه بگیریم و فواصل تزریق را  نیز تنظیم کنیم.

استادیار و عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون ایران  در بیان اینکه " چه خونی مناسب بیماران تالاسمی است ؟ " به ضرورت  " خون کم لکوسیت " برای این بیماران اشاره کرد  و گفت :  در همین رابطه فیلترهای مخصوص لکوسیتی وجود دارد که ما در حال حاضر از 2 نوع فیلتر استفاده می کنیم که ایده ال ما استفاده از  فیلتر کم لکوسیت است که البته اگر خون کم لکوسیت نباشد موقع تزریق از فیلتر bedside  نیز استفاده می شود.

دکتر آزیتا آذر کیوان در ادامه تاکید کرد : حتما باید توجه داشت که  تزریق خون نه باید باعث افزایش بار آهن شود و نه باید  باعٍٍث کاهش که باعث اختلال رشد و دفورسیته شود.

وی همچنین گفت  : در بیمار عموماً هفته ای 1gr/dl کاهش هموگلوبین داریم و 4 هفته بعد با هموگلوبین 8 می اید واگر افت هموگلوبین بیشتر باشد. باید دید آیا میزان تزریق خون مناسب بوده است یا نه ؟  پس باید به صورت دوره ای بر اساس قد و وزن حجم خون را تنظیم کنیم، ضمن آنکه بزرگی طحال و احتمال واکنش های خونی به زیر گروهای فرعی و دقت در کراس مچ مهم است.

این فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان  در خاتمه تاکید کرد:  مبحث دوم آهن زدا هر واحد خونی است  که تزریق می شود، 200 میلی گرم اهن دارد و به طور متوسط بیمار 18 بار تزریق خون دارد و اندازه گیری بار آهن با فریتین است قبلاً بیوپسی کبد انجام می شد ولی در در حال حاضر MRI قلب انجام می شود و میزان آهن رسوب شده در قلب و کبد اندازه گیری می کنند و میزان آهن رسوب شده  را می توان تخمین زد میزان فریتین ملاک مناسبی از رسوب آهن کبد وقلب نیست. بنابراین مکاتبات نشان دارد MRI باید انجام شود.

منبع:

http://www.cffsd.org

تعداد بازدید: 1381

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.