پروتز چانه و گونه
پروتز چانه و گونه

پروتز چانه و گونه

پروتز چانه و گونه
جلو آوردن چانه

یکی از فوائد جراحی های زیبایی ایجاد حس اعتماد به نفس و جوانی است، و یکی از مهمترین اجزاء بدن در این رابطه چانه است. مشخص بودن چانه در مردان باعث ایجاد حس قدرت و مردانگی ودر زنان مرز صورت را مشخص می نماید. در نمای نیمرخ چانه وقسمت قدامی لب تقریبا در یک امتداد قرارمی گیرند . در بعضی از افراد چانه عقب تر از این حد است ودر مواردی که میزان عقب بودن زیاد باشد به صورت حالت چهره ای شبیه چهره پرندگان میدهد که دماغ ونیمه میانی صورت خیلی جلوتر از سایر اجزای صورت است .لذا در این گونه افراد نه تنها چانه عقب تر از معمول دیده می شود بلکه بینی آنها نیز از آنچه که هست بزرگتر دیده میشود . در مبتلایان به این عارضه باید به وضعیت قرارگیری دندانها روی هم توجه کرد. اگر قرار گیری دندانها روی هم مناسب نباشد، بهتر است بیمار توسط همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک یا متخصصین جراح فک وصورت ویزیت شود اما اگر قرارگیری دندانهای فک بالاوپایین طبیعی بوده و فقط چانه عقب باشد، باجراحی قابل اصلاح است که برای این منظور بادو روش :

    گذاشتن پروتز چانه
    بریدن استخوان چانه وجلوآوردن آن

میتوان دفورمیتی را اصلاح کرد.

در هر صورت این عمل با بی هوشی عمومی ونیمه بیهوشی قابل انجام است ومی توان آنرا همراه با سایر اعمال جراحی زیبایی صورت مثل جراحی پلاستیک بینی ویا کشیدن پوست صورت بطور همزمان انجام داد .

پروتز سه سایز small /medium / large دارد . جنس آنها نیز بسته به کارخارنه سازنده متفاوت است اما در هر صورت از جنسی تهیه می شود که هیچگونه واکنش وحساسیتی از سوی بدن نسبت به آن وجود نداشته باشد . ضمنا شکل آنها نیز متفاوت است که پزشک بسته به وضعیت چانه هر فرد برای وی نوع مناسب پروتز را انتخاب می کند .

روش دیگر جلو آوردن چانه ، بریدن استخوان چانه وجلو کشیدن وفیکس کردن آن می باشد . برای این منظوراز همان برش قبلی استفاده میشود . گاهی برای این کار برش روی پوست صورت زیر چانه داده می شود. بعد از عمل به مدت چند روز چانه پانسمان خواهد شد تا از پیدایش تورم جلوگیری شود .

مدت عمل : حدود یک ساعت

نکاتی که باید بیمار بداند :

    بعدازعمل آنتی بیوتیک خود را دقیقا مصرف کنید .
    روزی سه بار با دهان شویه بتادینه دهان خود را بشوئید .
    بعد از عمل رژیم غذایی خاصی را توصیه نمی کنیم وخوردن هر گونه غذایی بلامانع است .
    بخیه های داخل دهان شما قابل جذب می باشند و نیازی به کشیدن آنها نیست .
    برچسب روی چانه تا سه روز باقی می ماند.


برجسته کردن گونه

برجسته بودن استخوانهای گونه در زیبایی صورت اهمیت بسزایی دارد . در بعضی افراد استخوانهای گونه به میزان کافی رشد نکرده است ولذا گونه های پهن وبی حالتی دارند . چنین افرادی کاندید خوبی برای گذاشتن گونه هستند . این عمل را می توان به تنهایی ویا همراه با سایر عملهای زیبایی صورت مثل جراحی پلاستیک بینی و … . بطور همزمان انجام داد .

پروتزهای گونه سایزها وشکلهای مختلفی دارند که پزشک برای هر بیمار پروتز مناسب را انتخاب خواهد کرد .

نوع بیهوشی : با هر دو روش نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است .

مدت عمل : حدود یکساعت و نیم

تکنیک عمل : در بیشتر موارد از طریق داخل دهان برش کوچکی بین لثه فوقانی ونسج نرم گونه می دهیم . نسج نرم را از گونه بلند می کنیم . ودر نتیجه حفره ای ایجاد می شود که پروتز را درون این حفره ودرست روی استخوان گونه قرار می دهیم و آن را فیکس می کنیم . در ظرف 72 ساعت پروتز کاملا به استخوان می چسبد. سپس محل برش را با نخ قابل جذب می دوزیم .

نکاتی که لازم است بیمار بداند :

    چنانچه از برش داخل دهان استفاده شود هیچگونه برشی روی پوست صورت شما داده نخواهد شد ولی بعد از عمل برای جلوگیری از ورم صورت ، روی صورت شما چسب زده خواهد شد .
    در صورتی که همزمان نیاز به عمل جراحی پلک پایین باشد ، میتوان از همان برش پلک پایین پروتز را قرار داد.
    در صورتی که همزمان نیاز به عمل جراحی کشیدن پوست صورت باشد ، پروتز از همان برش مربوطه گذاشته می شود.
    تا 24 ساعت بعداز عمل از کمپرس سردصورت استفاده کنید . بدین منظور کافی است چندتکه یخ را درون کیسه فریزر ریخته وآنرا روی صورت خود قرار دهید .
    بعد از عمل آنتی بیوتیک خود را دقیقا مصرف کنید .
    روزی 3 بار بادهان شویهٌ بتادینه دهان خود رابشویید .
    بعد از عمل تا دو روز از رژیم غذایی نرم استفاده نمایید . بعد از آن خوردن هر گونه غذایی بلامانع است .
    نخ های بخیه داخل دهان شما قابل جذب هستد ونیازی به کشیدن آنها نیست.

منبع:

http://www.akhoondinasab.ir

تعداد بازدید: 1276

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.