نکاتی در مورد حساسیت و آلرژی
نکاتی در مورد حساسیت و آلرژی

نکاتی در مورد حساسیت و آلرژی

نکاتی در مورد حساسیت و آلرژی

آلرژی چه به صورت فصلی و چه دایمی درصد بالایی از جمعیت عمومی را مبتلا کرده و بعضا موجب اختلال در خواب و امور روزانه می شود.کنترل این علایم به طور نسبی امکان پذیر است.آلرژی یا واکنش های افزایش حساسیت ناشی از واکنش بیش از حد و غیرمتعارف بدن نسبت به مواد خارجی حساسیت زایی است که به صورت خوراکی یا استنشاقی وارد بدن می شوند.

سیستم ایمنی بدن بصورت عادی نسبت به مواد بیگانه واکنش نشان می دهد ولی دربعضی موارد این واکنش مبالغه آمیز بوده وموجب بروز علایم و ناراحتی هایی در فرد می شود.

علایم و نشانه های آلرژی می تواند هر یک از اندامها را تحت تاثیر قرار دهد.مثلاً ابتلای دستگاه تنفس فوقانی بصورت علایم گرفتگی وخارش بینی،عطسه،آبریزش بینی و خارش گلو می باشد.در دستگاه تنفس تحتانی بصورت سرفه،تنگی نفس و آسم - در دستگاه گوارشی بصورت دل پیچه و اسهال - در پوست به شکل خارش و کهیر است.علایم عمومی مانند احساس خستگی،سردرد و کوفتگی عضلانی و اختلال تمرکز و... نیز شایع است.

زمینه ارثی در ایجاد آلرژی موثر است و ممکن است بیماری در بعضی خانواده ها تعدادی از افراد را مبتلا کند.آلرژی می تواند بصورت فصلی یا دایمی بروز کند. موارد فصلی بیشتر نتیجه استنشاق آلرژن بخصوص در فصل گرده افشانی گیاهان است ولی آلرژی دایمی غالبا" در اثر مواد خوراکی می باشد.

علائم حساسیتهای استنشاقی بسرعت پس از تماس ظاهر می شود ولی در موارد خوراکی حداقل با نیم ساعت فاصله بروز می کند به همین دلیل کشف ارتباط دقیق با نوع ماده حساسیت زا مشکل است.

آلرژی های دستگاه تنفسی در بعضی موارد با ایجاد نسوج شبیه انگور در بینی بنام پولیپ همراه می شود،در این حالت انسداد بینی بسیار آزارنده بوده و در خواب وانجام امور روزانه مشکل ایجاد می کند.

 
در درمان آلرژی چند نکته را باید در نظر داشت:

درمان قطعی تنها از طریق پیدا کردن ماده حساسیت زا وسپس حساسیت زدایی با واکسیناسیون انجام پذیر است که پروسه ای طولانی (حدود 4 سال) است وگاهی پاسخ مناسب گرفته نمی شود.در بعضی موارد آلرژی به مرور طی سالها فروکش می کند.

قدم اول و اصلی در کنترل آلرژی دوری و پرهیز از آلرژن است.هر فرد می تواند بخوبی ارتباط علایم خود را با مواد پیدا کند ولی تستهای پوستی نیز در دسترس هستند.مواد شایع آلرژن،گرده گیاهان،مو و  پرحیوانات،آلودگی هواو خوراکی هایی مانند شیرو تخم مرغ می باشند.اینها نباید با موادی که موجب تشدید علایم از طریق آزاد سازی هیستامین می شوند از جمله ادویه، کاکائو، بادمجان وبوهای تند مثل ادوکلن،مواد شوینده و دود اشتباه گرفته شوند.این مواد عامل ایجاد حساسیت نیستند ولی چون علایم را تشدید می کنند،پرهیز موجب کنترل علایم می شود.

کنترل دارویی آلرژی شامل استفاده از داروهای خوراکی،تزریقی و استنشاقی بوده و طیفی از ترکیبات از آنتی هیستامینیک ها تا آنتی لوکوترین،تثبیت کننده جدار ماست سل وکورتون ( بصورت کوتاه مدت) را شامل می شود.درمان جراحی تنها در مورد پولیپ هایی که با دارو قابل کنترل نیستند توصیه می شودو هر چند امکان عود پولیپ در صورت عدم پرهیز و درمان دارویی بعد از عمل وجود دارد.

 

دکتر شهرام حسنی مقالات متعددی در رابطه با گوش و حلق و بینی دارد.

تعداد بازدید: 979

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.