مزیت‌های کامپوزیت دندانی
مزیت‌های کامپوزیت دندانی

مزیت‌های کامپوزیت دندانی

توضیحات دکتر محمدعلی فیاض مهر درباره مزیت‌های کامپوزیت دندانی
استفاده از کامپوزیت رایج‌ترین روش پر کردن دندان‌ها است. امروزه افراد زیادی برای پر کردن دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند یا جایگزین کردن آمالگام (ماده‌ای نقره‌ای رنگ که سابقاً برای پر کردن دندان استفاده می‌شد) به دندان‌پزشکان مراجعه ‌می‌کنند. کامپوزیت علاوه بر بازگرداندن ظاهر طبیعی لبخند، نسبت به دیگر مواد پر کننده‌ی دندان دارای مزایای دیگری نیز هست.
 

زیبایی
بدیهی است که زیبایی یکی از مزایای اصلی کامپوزیت دندانی است. کامپوزیت دندانی رنگی مشابه دندان‌های طبیعی دارند. با این وجود می‌توان رنگ آن‌ها را با توجه به دندان‌های شما تغییر داد. به این ترتیب امکان تشخیص دندان پر شده بسیار دشوار خواهد بود.
 

تقویت دندان
مواد پر کننده‌ی دندان باعث تقویت دندان‌‌هایی می‌شوند که به سبب پوسیدگی تضعیف شده‌اند یا دارای انحراف هستند. برای استفاده از کامپوزیت نیاز به برداشت قسمت کمتری از دندان بوده و اجزای دندان تا حد امکان حفظ خواهند شد.
 

انقباض و انبساط
دما می‌تواند باعث انبساط یا انقباض مواد پر کننده‌ی دندان شود. آمالگام نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس‌تر است و این مسئله می‌تواند موجب ترک خوردن و تضعیف دندان شود. کامپوزیت‌های دندانی حاوی عایق‌هایی هستند که از آن‌ها را در برابر مواد غذایی بسیار گرم و سرد بهتر محافظت می‌کند.
 

دوام
مقاومت کامپوزیت‌های امروزی به مقدار زیادی افزایش یافته و می‌توان آن‌ها را تقریباً در هر مکانی از دهان بدون نگرانی از ترک خوردن استفاده کرد.
 

کاربردهای متنوع
اگر برای ترمیم دندان‌هایی که شکسته‌اند یا لبه‌ی آنها صدمه دیده است به یک دندان‌پزشک مراجعه کردید و او استفاده از کامپوزیت دندانی را پیشنهاد کرد تعجب نکنید. کاربردهای کامپوزیت دندانی به پر کردن پوسیدگی‌های دندان محدود نشده و از آن می‌توان برای طیف وسیعی از ایرادات دندانی مانند شکستگی و ترک دندان استفاده کرد.

این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های  Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو ‌است.

تعداد بازدید: 917

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.