سینوزیت و راه های درمان آن
سینوزیت و راه های درمان آن

سینوزیت و راه های درمان آن

سینوزیت و راه های درمان آن

سینوزیت که معمولا به دنبال عفونت های ویروسی تنفسی ایجاد می شود علایمی آزار دهنده داشته که با شناخت آن می توان از آن پیشگیری کرد و در صورت ابتلا به موقع درمان مناسب را انجام داد.

در اطراف بینی و در داخل استخوان جمجمه حفراتی حاوی هوا وجود دارد که از طریق مجاری باریکی با فضای بینی ارتباط  و پوششی شبیه پوشش داخل بینی دارند.نام این حفرات سینوس های اطراف بینی یا به اختصار سینوس است که به تعداد 4 تا در هر سمت بوده و مرتبا" مایعی شفاف بنام موکوس ترشح می کنند که به بینی آمده وبطور نا محسوس بلع می شود.

هر وقت به علتی مانند عفونتهای ویروسی(سرماخوردگی و آنفلوانزا)-آلر‍ژی یا اشکالات ساختمانی مانند انحراف بینی و پولیپ مجاری سینوس ها مسدود شود،موکوس تجمع پیدا می کند،عفونت اضافه شده و علایم التهاب سینوس یا سینوزیت ظاهر می شود.

بطور شایع فردی که مبتلا به سرماخوردگی بوده،بیماری اش طول می کشد و یا پس از یک دوره کوتاه بهبودی علایمی مانند احساس پری و گرفتگی بینی،درد صورت و سردرد،ترشحات تیره رنگ از بینی و پشت حلق و سرفه پیدا می کند.

در صورت ظهور این علایم باید به سینوزیت شک کرده و جهت تشخیص قطعی ودرمان به پزشک مراجعه کرد،زیرا بر خلاف سرما خوردگی که خود به خود بهبود میابد و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد در سینوزیت در صورتی که درمان لازم انجام نگیرد بیماری ممکن است مزمن و کهنه شده و موجب بروز مشکلاتی شود.

برای پیشگیری از سینوزیت لازم است فرد در طول دوره سرماخوردگی و نیز شرایطی که در معرض هوای آلوده می باشد بطور مرتب بینی را با آب نمک رقیق (یک قاشق چایخوری نمک در چهار لیوان آب) شست و شو دهد‌،به مقدار زیاد مایعات استفاده کند،هوای پاک و مرطوب( بخور) استنشاق کند و در صورت تداوم علایم به پزشک مراجعه نماید.

سینوزیت حاد با یک دوره درمان مناسب بهبود می یابد ولی موارد مزمن (بیش از چهار ماه) نیاز به بررسی و درمان طولانی تر دارد و در بعضی موارد جراحی آندوسکوپیک ضرورت می یابد.

تعداد بازدید: 911

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.