سرگیجه وضعیتی (BPPV)
سرگیجه وضعیتی (BPPV)

سرگیجه وضعیتی (BPPV)

سرگیجه وضعیتی (BPPV)

سرگیجه، علامتی شایع بوده که در بیماری های مختلف دیده می شود. یکی از علل شایع آن سرگیجه با منشا گوش بوده ودر میان علل گوشی سرگیجه وضعیتی شیوع بالایی دارد.

 

سرگیجه وضعیتی (BPPV)

سرگیجه به احساس حرکت ویا چرخش گفته می شود وحالاتی مثل خالی بودن سر، سیاهی رفتن چشم ها، درد و...سرگیجه محسوب نمی شود.

بیمای های متنوعی با منشاٰ؛ گوش،اعصاب و چشم ممکن است باعث سرگیجه شوند ولی سرگیجه های دورانی معمولا" ناشی از بیماری های گوش بوده  که یکی از شایعترین آنها سرگیجه حمله ای وضعیتی خوش خیم benign paroxysmal positional vertigo(BPPV) است.

این سرگیجه با تغییر وضعیت سر ایجاد می شود.کریستال های میکروسکوپی واقع در گوش داخلی که در حفظ تعادل به هنگام شتاب های زاویه ای نقش دارند،در اثر جابجایی،به شتاب خطی جاذبه زمین پاسخ می دهند و هرگاه گوش بیمار به سمت زمین قرار بگیرد فرد احساس حرکت چرخشی و سرگیجه به مدت 20 تا 40 ثانیه خواهد داشت.

شروع بیماری معمولا" به هنگام خواب و پس از چرخیدن در جا ویا برخواستن از بستر است وبیماران با وحشت به تصور سکته قلبی یا مغزی به اورژانس مراجعه می کنند.

بیماری حدود دو تا سه هفته طول می کشد وبا تغییر وضعیت تشدید می شود سپس علائم خود به خود فرو کش کرده ولی احتمال عود آن در ماه ها یا سال های بعد زیاد است. علت شروع ویا باز گشت علائم دقیقا" مشخص نیست ولی به نظر می رسد استراحت طولانی در بستر، استرس، مسافرت و ضربات وارده به سر موثر باشد.

دراین بیماری سایر علائم بیماری های گوش مثل کم شنوایی و وزوز وجود ندارد ولی اگر سرگیجه شدید باشدتهوع، استفراغ، طپش قلب، رنگ پریدگی و تعریق سرد دیده می شود.

در صورت بروز علائم فوق خونسردی خود را حفظ کرده به پشت و بدون حرکت به حالت نیمه نشسته بخوابید. سرگیجه بزودی بر طرف می شود. اگر سرگیجه شدید ادامه یابد تشخیص های دیگری مطرح است.

سرگیجه به هر علتی که باشد هرچند علامتی بسیار آزارنده و بعضا" ترسناک است ولی در اکثر موارد معلول ضایعه ای خطرناک نیست.

درمان(BPPV) شامل انجام مانورها و ورزش هایی برای تغییر موقعیت کریستال های جابجا شده و داروهایی برای کنترل علامتی سرگیجه است.

تعداد بازدید: 1112

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.