درک درست از انحراف بینی
درک درست از انحراف بینی

درک درست از انحراف بینی

درک درست از انحراف بینی

این مقاله درک صحیحی از انحراف بینی وعلایم مربوط به آن به ما می دهد و ما را در مورد تصمیم گیری برای عمل جراحی آن راهنمایی می کند.

 
انحراف بینی چیست؟

این عبارت بسیار شایع، بطور درست یا نادرست مورد استفاده زیادی دارد.

برای درک صحیح انحراف بینی باید به اختصار با ساختمان بینی آشنا شویم. آنچه را در چهره به عنوان بینی می شناسیم در واقع قسمتی از آن است و حفرات بینی که از سوراخ های بینی در جلو تا حلق در بالای کام امتداد دارند قسمت عمده آن را تشکیل می دهند.حفرات بینی حاوی سه شاخک درهر سمت بوده که ساختمان پیچیده ای را تشکیل داده و موجب تصفیه،گرم کردن و مرطوب کردن هوای تنفسی می شود.این دو حفره بینی توسط یک دیواره تقریبا" نازک به نام تیغه بینی یا سپتوم  که ازجلو تا عقب ادامه دارد از هم جدا می شوند.

این تیغه،اسکلتی غضروفی- استخوانی داشته ومعمولا" خمیدگی هایی دارد که لزوما" باعث انسداد نمی شود.انحراف بینی به معنای کج بودن این تیغه بوده که ممکن است با کج بودن ظاهر بینی همراه باشد یا نباشد.

کجی،تحدب و تقعر یا در رفتگی سپتوم منجر به عدم تقارن دو حفره بینی شده واحساس اشکال در تنفس و انسداد به ما می دهد.چون اندازه حفرات بینی در افراد متفاوت است،میزان انسداد همیشه با شدت انحراف بستگی ندارد و در حفرات تنگ تر انحراف کمتر هم می تواند سبب بروز علایم شود.

انحراف بینی ممکن است در طی رشد بینی بطور خود به خود ایجاد شود یا در اثر آسیب وارده به وجود آید.به هر شکل در صورتی که انحراف موجب ایجاد علامت چه به صورت انسداد یا سردرد،خونریزی مکرر یا سینوزیت مکرر یا مقاوم به درمان شود نیاز به درمان جراحی دارد در غیر اینصورت تنها وجود یا دیدن انحراف در تیغه دلیلی برای اصلاح آن نیست.

گرفتگی بینی همیشه نتیجه انحراف بینی نیست و شرایطی مثل عفونت های حاد و مزمن بینی و سینوس،آلرژی وپولیپ و... هم باعث انسداد می شوند.در بعضی مواقع بدون  وجود بیماری فرد احساس گرفتگی دارد مثلا" هوای خشک، سرد و آلوده،تغییرات هورمونی وبارداری باعث تورم پوشش داخل بینی وانسداد می شوند.

باید در نظر داشت که هیچوقت دو طرف بینی به طور یکسان باز نیستند و در دوره های زمانی حدود نیم ساعته سمت بازتر جابجا می شود.همچنین خوابیدن به پهلو به طور طبیعی باعث گرفتگی در بینی سمت پایین می شود.

بنابراین انجام عمل انحراف بینی یا سپتوپلاستی باید پس از یک ارزیابی دقیق بالینی،آزمایشگاهی و رادیولوژیک صورت گیرد.

 

دکتر شهرام حسنی در رابطه با عمل بینی مقالات متعددی ارائه داده است.

تعداد بازدید: 1093

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.