تلویزیون و چشم
تلویزیون و چشم

تلویزیون و چشم

تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک برخلاف تصور عموم مردم، در ضعیف شدن چشم تأثیری ندارد. بسیاری اوقات ملاحظه می شود که پدر و مادرها وقتی از ضعیف شدن چشم فرزندشان مطلع می شوند دلیل آن را تماشای تلویزیون از نزدیک می دانند، درصورتی که اصولاً تلویزیون نقشی در ضعیفی چشم ندارد.

• ضعیفی چشم یک مکانیسم ژنتیکی دارد و بطور اتوماتیک اتفاق می افتد و ربطی به تماشای تلویزیون ندارد .

• اولین تلویزیون هایی که ساخته شد و به بازار آمد در اشعه تابشی خود اشعه ایکس داشتند که این پرتو برای چشم و دیگر ارگان های بدن مضر هست، بنابراین سازندگان و فروشندگان در آن زمان توصیه می کردند که در فاصله دورتری از تلویزیون بنشینید. لذا موضوع فاصله گرفتن از تلویزیون از آنجا منشأ گرفته است و البته امروزه این نوع تلویزیون ها تولید نمی شوند و جای نگرانی وجود ندارد.

• به طور کلی بچه هایی که دچار کاهش بینایی هستند، مجبورند برای واضح تر دیدن تصاویر به تلویزیون نزدیک شوند. این مسئله باید به عنوان هشداری برای پدر و مادرها قلمداد شود و آنها به محض مشاهده این رفتارها فرزندشان را برای معاینه نزد چشم پزشک ببرند.

• ضمناً گاهی اوقات بچه ها به علت کاهش شنوایی ممکن است به تلویزیون نزدیک شوند که بایستی به آن توجه کرد، یک محیط شلوغ و پر سر و صدا عامل دیگری است که ممکن است فرزند شما را مجبور کند که برای تمرکز بیشتر جهت مشاهده برنامه مورد علاقه خو د، به تلویزیون نزدیک شود.

• تماشای تلویزیون از نزدیک تنها ممکن است موجب خستگی چشم شود نه ضعیفی چشم و نور زیاد. تلویزیون در اتاق تاریک ممکن است خستگی بیشتری را ایجاد کند، بنابراین در هنگام مشاهده تلویزیون بهتر است که نور اتاق با نور تلویزیون هماهنگ شود.

• والدین محترم بجای اینکه فرزندشان را از نزدیک نشستن به تلویزیون منع کنند اول از سالم بودن بینایی آنها مطمئن شوند.

منبع:

http://www.drbabsharif.com

تعداد بازدید: 1232

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.