تفاوت‌های ایمپلنت و پل دندانی
تفاوت‌های ایمپلنت و پل دندانی

تفاوت‌های ایمپلنت و پل دندانی

تفاوت‌های ایمپلنت و پل دندانی از زبان دکتر زهرا وحدتی‌فر
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت بین ایمپلنت و پل دندانی، نحوه کاشت آنها در دهان است. هر دوی آنها از شدت فشارهای وارده به دندان‌های نیش می‌کاهند، فرم صورت را حفظ می‌کنند، لبخند شما را بازیابی کرده و گفتار را برایتان آسان‌تر می‌سازند؛ و از همه مهم‌تر اینکه کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. اما یک پل دندانی برای ساپورت به دندان‌های مجاور نیاز دارد. یکی از مزایای پل دندانی در مقایسه با ایمپلنت این است که سریعا و بدون نیاز به انجام جراحی در دهان کاشته می‌شود. اما یکی از معایب بزرگ این پروسه این است که برای کاشت پل‌، دندان‌های مجاور تغییر شکل داده شده و یا کمی جابجا می‌شوند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از پل دندانی پشتیبانی کنند.
از سوی دیگر، ایمپلنت‌های دندانی مستقیما در استخوان فک کاشته می‌شوند. کاشت آنها از طریق جراحی انجام می‌شود. زمانی که ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود، نیازی به پشتیبانی دندان‌های مجاور ندارد. از این رو، به عنوان یک جایگزین مستقل عمل می‌کند. مدت زمان لازم برای کاشت ایمپلنت، بسته به شرایط بیمار متغیر خواهد بود. این پروسه درمانی به طور معمول از چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد. بنابراین اگر بگوییم که ایمپلنت‌های دندانی چندان سریع نتیجه نمی‌دهند، چندان دور از انصاف نخواهد بود.
زمانی که پای هزینه به میان می‌آید، تفاوت‌ها بیشتر نمایان می‌شوند! هزینه کاشت یک ایمپلنت دندانی استاندارد بسیار بیشتر از کاشت یک پل دندانی است. علاوه‌براین، اگر به یک کلینیک فوق تخصصی مراجعه کنید، هزینه‌های مربوطه تا چند برابر افزایش خواهند یافت.

در نگارش این مطلب از نتایج تحقیقات ارائه شده در سایت‌های Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو  استفاده شده است.

تعداد بازدید: 646

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.