نقش عوامل ژنتیکی در تمایل به مصرف قهوه
نقش عوامل ژنتیکی در تمایل به مصرف قهوه

نقش عوامل ژنتیکی در تمایل به مصرف قهوه

29 شهریور 1395

بدیهی است در کشورهایی مانند ایالات متحده قهوه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. به طوریکه بیش از نیمی از آمریکایی ها روزانه به طور متوسط 3 فنجان قهوه می نوشند. در این میان برخی افراد هیچ‌گاه از نوشیدن قهوه سیر نمی‌شوند، در حالیکه برخی دیگر تمایلی چندانی به مصرف قهوه ندارند. تحقیقاتی که در گذشته انجام شده اند نشان می دهند تفاوت در میزان مصرف قهوه می تواند ناشی از عکس العمل متفاوت بدن افراد در مقابل مصرف قهوه باشد. با این حال، دلیل اصلی این تفاوت به خوبی مشخص نشده است. برخی مطالعات نشان داده اند که برخی ژن ها در این زمینه نقش دارند. نتایج مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شد نشان داد که تعدادی از واریانت های ژنتیکی با متابولیسم قهوه در ارتباط هستند.
به تازگی در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده محققان دریافتند که برخی واریانت های ژنتیکی نشان می دهند که چرا برخی افراد کمتر از سایرین قهوه می نوشند. برای دستیابی به این نتایج محققان اطلاعات ژنتیکی مربوط به 1213 فرد ایتالیایی را مورد بررسی قرار دادند. از این تعداد، 843 نفر از مناطق شمال شرقی ایتالیا و 370 نفر از یک روستای کوچک در جنوب ایتالیا انتخاب شده بودند. از تمام شرکت کنندگان اطلاعات مربوط به میزان مصرف روزانه قهوه جمع آوری شد.
تیم تحقیقاتی دریافتند مصرف قهوه در افرادی که یک تغییر ژنتیکی در ژن PDSS2 داشتند نسبت به کسانی که این تغییر ژنتیکی را نداشتند کمتر بود. این افراد به طور میانگین کمتر از یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند.
سپس در مطالعه دیگری محققان با بررسی 1731 فرد هلندی به نتایج مشابهی دست یافتند. هرچند محققان دریافتند که اثر این تغییر ژنتیکی بر روی کاهش مصرف قهوه به همان میزان قوی نبود. به اعتقاد محققان این تفاوت می تواند ناشی از تفاوت در سبک نوشیدن قهوه در بین دو کشور باشد. مردم ایتالیا تمایل به مصرف فنجان های کوچکتر قهوه دارند. درحالیکه هلندی ها بیشتر احتمال دارد از فنجان های بزرگ تر قهوه که حاوی مقادیر بیشتری کافئین است استفاده کنند.
به گفته محققان احتمالاً تغییر DNA در ژن PDSS2 توانایی سلول های بدن را در تجزیه کافئین کاهش می دهد و درنتیجه اثر محرک قهوه برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی می ماند. بنابراین افراد دارای تغییر ژنتیکی در ژن PDSS2 نسبت به افراد بدون این تغییر ژنتیکی نیاز به مصرف کمتر قهوه به منظور تامین کافئین دارند.
نتیجه عملی: میزان تمایل ما به مصرف قهوه می تواند تحت تاثیر ژن های ما باشد. با این حال نیاز به انجام مطالعات بیشتر به منظور تائید یافته های فوق و نیز تعیین رابطه بین ژن PDSS2 و مصرف قهوه است.
منبع:


Nicola Pirastu et al. "Non-additive genome-wide association scan reveals a new gene associated with habitual coffee consumption".  Scientific Reports, 2016
 

تعداد بازدید: 1137
کلمات کلیدی: قهوه کافئین ژنتیک ژن تمایل 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.