چاقی و اضافه وزن سلامت کلیه را تهدید می کند.
چاقی و اضافه وزن سلامت کلیه را تهدید می کند.

چاقی و اضافه وزن سلامت کلیه را تهدید می کند.

6 اسفند 1392

آمارها حاکی از آن است که شیوع بیماری مزمن کلیوی در نتیجه افزایش طول عمر، افزایش شیوع دیابت و پرفشاری خون در اکثر کشورهای جهان رو به افزایش است. از سوی دیگر در دو دهه گذشته شیوع چاقی نیز در سراسر جهان افزایش یافته است. چاقی و اضافه وزن از عوامل مهم خطرزا در بروز چندین بیماری مزمن از جمله افزایش فشارخون، دیابت و بیماری قلبی است اما اطلاعات کنونی در مورد خطر بروز بیماری های کلیوی در افراد مبتلا به چاقی محدود می باشد.
به علت ابتلای تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان به اضافه وزن، محققان مطالعه ای را طراحی نمودند تا تاثیر اضافه وزن یا چاقی را بر سلامت کلیه بررسی نمایند. در این مطالعه که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، مشخص شد که شروع اضافه وزن در اوایل دوران بزرگسالی ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کلیوی را در سنین سالخوردگی افزایش دهد.
محققان در این مطالعه اطلاعات کودکانی را که در یک هفته در ماه مارس سال 1946در انگلستان، اسکاتلند و ولز متولد شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. در مجموع اطلاعات مربوط به 4584 نفر شامل نمایه توده بدنی در سن 20، 26، 36، 43، 53 و 60 تا 64 سالگی موجود بود.
یافته ها نشان داد افرادی که در اوایل بزرگسالی اضافه وزن داشتند(سن 26 یا 36 سالگی) در مقایسه با افرادی که برای اولین بار در سن 64-60 سالگی به اضافه وزن مبتلا شدند یا هرگز اضافه وزن نداشتند، دو برابر بیشتر احتمال داشت تا به بیماری مزمن کلیوی(CKD) در 64-60 سالگی مبتلا شوند. همچنین نسبت بالاتر دور کمر به دور باسن(بدن سیب شکل) در سن 43 و 53 سالگی با CKD در سن 64-60 سالگی مرتبط بود. اضافه وزن از طریق افزایش ابتلا به دیابت و پرفشارخون با CKD مرتبط می باشد.به گفته محققان 36% موارد CKD در سن 64-60 سالگی در میان جمعیت آمریکا در صورتی که فرد حداقل تا این سن به اضافه وزن مبتلا نشود، قابل پیشگیری است.
نکته عملی:  حفظ وزن در محدوده نرمال و پیشگیری از چاقی به ویژه در اوایل دوران بزرگسالی از طریق کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و پرفشاری خون نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی دارد.
منبع:

Richard J. Silverwood  et al “Association between Younger Age When First Overweight and Increased Risk for CKD.” J Am Soc Nephrol. 2013.
 

تعداد بازدید: 819

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.