مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا برای چه کسانی مضر است؟
مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا برای چه کسانی مضر است؟

مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا برای چه کسانی مضر است؟

11 آبان 1396

نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین می‌توانند سبب بروز حوادث قلبی مانند ایست قلبی در افرادی شوند که بیماری قلبی با منشاء ژنتیکی ندارند. 
اخیراً محققان استرالیایی خطر حوادث قلبی به دنبال مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را در کسانی بررسی کرده‌اند که به سندرم QT طولانی (LQTS) مادرزادی مبتلا هستند. در LQTS ضربان قلب سریع و نامنظم می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود. 
تاثیر نوشیدنی انرژی‌زا بر قلب
نتایج این مطالعه نشان داد که حتی مقادیر کم نوشیدنی انرژی‌زا می‌تواند سبب بروز تغییرات در قلب و درنتیجه آریتمی (بی نظمی در ضربان قلب) کشنده شود. بنابراین توصیه می‌شود که بیماران جوان در مصرف این نوشیدنی‌ها احتیاط کنند. 24 بیمار 16 تا 50 ساله در مطالعه حاضر شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که نوشیدنی انرژی‌زا یا نوشیدنی کنترل را مصرف کنند. نوشیدنی انرژی‌زا شامل 2 قوطی (ml 500) نوشیدنی فاقد شکر و حاوی 160 میلی گرم کافئین و 2000 میلی گرم تورین بود. نوشیدنی کنترل شامل ml500 نوشیدنی فاقد کافئین یا تورین بود.
اثرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در افراد جوان و سالم بررسی شده و مشخص شده که می‌تواند سبب افزایش فشارخون شود اما ضربان را تغییر نمی‌دهد. مطالعه حاضر اولین مطالعه‌ای است که به بررسی اثرات نوشیدنی‌های انرژی‌زا در افرادی می‌پردازد که که نقص ژنتیکی (جهش) باعث ابتلای آن‌ها به LQTS مادرزادی شده است. 
از آنجاکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طور گسترده در دسترس است بررسی اثرات آن‌ها بر قلب و عروق حائز اهمیت است.

منبع:

Cardiovascular Effects of Energy Drinks in Familial Long QT Syndrome: A Randomized Cross-Over Study. International Journal of Cardiology, 2017

 

تعداد بازدید: 500

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.