ارتباط مصرف آجیل و جلوگیری از مرگ زودرس
ارتباط مصرف آجیل و جلوگیری از مرگ زودرس

ارتباط مصرف آجیل و جلوگیری از مرگ زودرس

15 دی 1393

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی چهار بیماری اصلی غیر مسری که بالاترین میزان مرگ و میر را موجب می شوند عبارتند از بیماری های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های ریوی مزمن. با توجه به خطر بیماری های اشاره شده، پیشگیری از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور در این مقاله به بررسی یکی از عوامل موثر در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی و سرطان پرداخته شده است.
به همین منظور مطالعه ای که نتایج آن در مجله BMC منتشر شده، به بررسی تأثیر مثبت مصرف آجیل و خصوصاً گردو در افزایش طول عمر پرداخته است.
در این مطالعه که در کشور اسپانیا انجام گرفته است بیش از 7000 فرد مسن (55-90 سال) انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروهی رژیم مدیترانه ای شامل روغن زیتون یا آجیل دریافت کردند و گروه دیگری که گروه کنترل مطالعه بودند از رژیم کم چربی پیروی نمودند.
افرادی که آجیل بیشتری مصرف می کنند BMI و دور کمتر کوچکتری دارند.این افراد همچنین کمتر سیگار می کشند و و نسبت به کسانی که به ندرت گردو می خورند یا اصلاً گردو نمیخورند فعالیت بدنی بیشتری دارند. مصرف آجیل به طور کلی با داشتن رژیم غذایی بهتر در ارتباط است به طوری که این افراد سبزیجات، میوه و ماهی بیشتری نیز مصرف می کنند.
با توجه به نتایج این مطالعه در میان افرادی که آجیل بیشتری مصرف می کردند موارد کمتری از ابتلا به دیابت نوع 2 و مصرف داروهای فشار خون مشاهده شد. همچنین خطر مرگ و میر در افرادی که گردو می خوردند 39% کمتر بود. به علاوه خطر مرگ و میر در کسانی که آجیل مصرف می کردند 45% کمتر از افرادی بود که مصرف آجیل نداشتند.
با توجه به نتایج این مطالعه، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی-عروقی و سرطان در افرادی که در طول هفته بیش از 3 سروینگ (1 سروینگ برابر 28 گرم) آجیل مصرف می کردند به ترتیب 55% و 40% کمتر بود. اثرات مشابهی در مورد مصرف گردو نشان داده شده است.
گردو محتوای آلفا لینولئیک اسید و فیتوکمیکال قابل توجهی دارد در ضمن پوست گردو علاوه بر این دو حاوی مقادیر زیادی فیبر و مواد معدنی از قبیل کلسیم، منیزیم و پتاسیم می باشد که احتمالاً اثرات مثبت گردو مربوط به وجود آن هاست.
نکته عملی: با توجه به مطالعه انجام گرفته مصرف هفته ای 3 سروینگ از آجیل ها و خصوصاًگردو می تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری های قلبی-عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد لذا به افراد توصیه می شود آجیل را در برنامه غذایی خود بگنجانند.   

منبع:

BMC Medicine 2013, 11:164

تعداد بازدید: 873
کلمات کلیدی:  چاقی مرگ ومیر آجیل 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.