کیست تخمدان، ترس ندارد
کیست تخمدان، ترس ندارد

کیست تخمدان، ترس ندارد

کیست تخمدان، ترس ندارد
کیست ها برایتان درد به ارمغان می آورند، کیست ها گاهی شکمتان را متورم می کنند، کیست ها حتی باعث خونریزی های غیرطبیعی رحمی می شوند یا قاعدگی تان را نامنظم می کنند، کیست ها شما را می ترسانند اما باور کنید آنقدرها که خیال می کنید ترسناک نیستند.
    حتما فکر می کنید چرا باز هم از کیست های تخمدان می نویسیم در حالی که همین تازگی ها درباره آنها نوشته ایم و هزار و یک جور بیماری زنانه وجود دارند که می توانیم درباره آنها گزارشی در صفحه سلامت منتشر کنیم، شاید علت این باشد که کیست های تخمدان یکی از شایع ترین انواع امراض زنانه است که هر چقدر از آن بنویسیم و بگوییم باز هم زنانی هستند که وقتی از پزشکشان می شنوند کیست تخمدان دارند با وحشت می پرسند: «خب! چند وقت دیگر زنده می مانم؟ کی باید سراغ شیمی درمانی برویم؟»! و دخترانی هم وجود دارند که با شنیدن این خبر اشک می ریزند که: «پس بعد از ازدواج نازا می شوم؟ کیست یعنی نازایی؟»
    اگر از پزشک متخصصتان پرسیدید کیست تخمدان دقیقا چیست و او از ارائه توضیحی دقیق در این زمینه طفره رفت، دلخور نشوید چون اغلب پزشکان متخصص معتقدند سوژه کیست تخمدان آنقدر وسیع و متنوع است که معمولانمی شود آن را در قالب چند مقاله علمی خلاصه کرد تا چه رسد به جوابی قانع کننده و کوتاه برای ارائه به بیمار، به همین علت است که پزشکان معمولاپاسخی کوتاه به بیماران ارائه می دهند که: «کیست تخمدان ساختمان های کیسه در داخل تخمدان هستند که همیشه داخل آنها از مایع پر شده است.»
    
    چطور بفهمیم؟!
    تقریبا تعداد ناچیزی از زنانی که کیست تخمدان در آنها تشخیص داده می شوند به خاطر این عارضه به پزشک مراجعه کرده اند و بیشتر آنها کسانی هستند که بر حسب اتفاق نتیجه سونوگرافی خود را که به دلیلی دیگر بجز کیست گرفته شده، به پزشک نشان داده اند و کیست در آنان دیده شده که علت اصلی آن بی علامت بودن این عارضه در بیشتر موارد است.
    با این حال کیست هم گاهی اوقات علائمی دارد مثل احساس ورم در شکم و فشار در قسمت های زیرین آن، خونریزی های غیرطبیعی رحمی به واسطه ترشح هورمون از کیست و دردهای حاد شکمی در مواردی که کیست پاره می شود.
    اما اگر هیچ یک از این علائم را هم نداشته باشید، نمی توانید از نداشتن کیست تخمدان مطمئن شوید و بهترین وسیله برای تشخیص آن سونوگرافی است.
    
    انواع کیست ها
    به گفته دکتر آقایی اقدم، متخصص زنان، زایمان و نازایی، کیست ها مربوط به سن خاصی نیستند، با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن آنها بالامی رود. با این حال در سنین 20 تا 42 سالگی بیشتر دیده می شوند.
    وی با تقسیم بندی کیست ها به دو گروه ساده و مرکب می گوید: کیست های ساده معمولاخوش خیم هستند و کیست های غیرساده ممکن است بدخیم باشند که در این صورت برای معالجه آنها باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد.
    آقایی اقدم در گفتگو با «جام جم» می افزاید: کیست ها براساس نوع درمان نیز به سه گروه قابل تقسیم هستند که عبارتند از: کیست هایی که خود به خود درمان می شوند و کیست هایی که یا با درمان دارویی برطرف می شوند یا در صورت زیادی بزرگ بودن، پیچش و خونریزی، باید به تیغ جراحی سپرده شوند.
    این متخصص زنان، زایمان و نازایی می افزاید: قرص های ضدبارداری هم می توانند در درمان کیست های ساده موثر باشند اما استفاده از این قرص ها در شرایطی صورت می گیرد که پزشک پس از بررسی سوابق بیمار، مصرف آنها را تایید کرده باشد.
    وی دراین باره هشدار می دهد: مصرف خودسرانه قرص های ضدبارداری ممکن است عوارضی مثل سکته مغزی در پی داشته باشد و به همین دلیل پزشک پیش از تجویز این قرص ها سن، سیگاری بودن یا نبودن و سابقه سکته مغزی در بستگان بیمار را بررسی می کند.
    
    وقتی خطرناک می شوند
    کیست ها همیشه بی آزار نیستند و گاهی وقت ها دردسرساز می شوند، به طوری که بعضی از آنها ممکن است سبب از بین رفتن تخمدان شوند.
    آقایی اقدم با اشاره به این که گاهی تشخیص زودهنگام کیست و اقدام برای درمان آن، از بزرگ شدنش جلوگیری می کند، مراجعه دائمی زنان و دختران به پزشک متخصص را لازم می داند و ادامه می دهد: زنان باید سالی یک بار و دختران هر چند سال یکبار برای معاینه و مشورت به پزشک مراجعه کنند.
    وی درباره کیست های خطرناک توضیح می دهد: اگر کیست در حدی بزرگ شود که تخمدان را کاملافراگیرد یا دچار پیچش شود و خونرسانی به تخمدان را مختل کند، سبب از بین رفتن تخمدان می شود.
    این جراح اضافه می کند: در مواردی که کیست هنوز تخمدان را به شکل کامل فرانگرفته است، پزشکان تلاش می کنند بخشی از تخمدان را که هنوز آسیب ندیده در بدن باقی بگذارند و آن را به طور کامل از بدن خارج نکنند تا تخمک گذاری متوقف نشود.
    وی درباره رابطه نازایی و کیست می گوید: ممکن است نازایی و عدم تخمک گذاری در بدن سبب به وجود آمدن کیست های ریز و متعدد در بدن شود که به آن تخمدان پلی کیستیک می گویند که در این حالت نازایی پیشتر وجود داشته و پس از آن در تخمدان کیست به وجود آمده است.
 منبع:

http://www.magiran.com

تعداد بازدید: 1121

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.