چرا باید دندان عقل را کشید؟
چرا باید دندان عقل را کشید؟

چرا باید دندان عقل را کشید؟

چرا باید دندان عقل را کشید؟

طبق بررسی های انجام شده بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن 20 سالگی است. چرا که در این سن درد کمتر و عوارض کمتری دارد.

به سومین دندان آسیاب دندان عقل گفته می شود. این دندان دیرتر از سایر دندان ها رشد کرده و به همین جهت دندان های دیگر به راحتی در فک رشد کرده و فضای آن را پر می کنند. بنابراین دیگر جایی برای دندان عقل باقی نمی گذارند. در نتیجه دندان عقل به صورت نهفته یا نیمه نهفته در فک قرار می گیرد.

دندان عقل معمولا مشکل ساز بوده و در نهایت نیز منجر به جراحی می گردد.

مشکلاتی که دندان عقل ممکن است به طور عمومی برای همه ی افراد پیش بیاورد عبارت اند از :

    پوسیدگی دندان های مجاور به دلیل فشار دندان عقل
    ایجاد عفونت در کنار دندان عقل
    منحرف کردن سایر دندان ها
    ایجاد درد در ناحیه مفصل فک، گوش، چشم و سر
    فک جوش شدن دندان عقل در سنین بالا
    احتمال شکستن استخوان در هنگام در آوردن دندان عقل
    و...

در صورتی که در نوجوانی در انتهای لثه درد را حس کردید بدانید دندان عقل در حال رشد است و بهتر است هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا با گرفتن عکس رادیولوژی مشخص شود که جهت رشد دندان عقلتان مشکل ساز می باشد یا نه. و در صورت تجویز دندانپزشک برای کشیدن دندان عقل حتما اینکار را انجام دهید. در غیر اینصورت مجبور خواهید شد به جای هزینه ی جراحی و یا کشیدن یک دندان عقل هزینه های سنگین ارتودنسی را متحمل شوید.

در مواردی نیز دندان عقل به صورت کاملا افقی قرار می گیرد که به ریشه ی دندان آسیاب دوم نیز صدمه زده و مجبور به درمان ریشه نیز می گردید.

در صورتی که دندان عقل خود را حفظ کرده اید و تا به حال برایتان مشکلی ایجاد نشده است دیگر نگران نباشید. ولی مراقبت از دندانتان را دو چندان کنید. اغلب دندان های انتهایی به دلیل اینکه خوب مسواک زده نمی شوند زود دچار پوسیدگی می شوند.

افرادی که به مرکز فوق تخصصی لبخند کودک من نزدیک هستند برای معاینه و گرفتن عکس از دندان عقل برای بررسی جهت رشد دندان عقل، می توانند با 10 درصد تخفیف از خدمات این مرکز بهره مند شوند.

منبع:

http://dentist-kids.net

تعداد بازدید: 532

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.