پروتز ثابت ( روکش - بریج )
پروتز ثابت ( روکش - بریج )

پروتز ثابت ( روکش - بریج )

پروتز ثابت ( روکش - بریج )

پروتز ثابت به صورت بریج و یا روکش (کراون) جهت استحکام بخشیدن به بافت دندان و یا جبران دندان از دست رفته می باشد.

 

مراقبت های پس از درمان
با توجه به ترمیم کل دندان و یا مقداری دندان با استفاده از روکش ها، ممکن است شکل قرارگیری دندان ها بر روی هم تغییر نماید که متعاقب آن لازم است به عضلات جونده فرصتی داده شود تا خود را با این تغییرات هماهنگ نمایند. لذا در روزهای اول از غذاهای نرم استفاده شود.
مسواک و نخ دندان طبق توصیه پزشک باید مرتب انجام شود و جهت بریج ها استفاده از نخ زیر بریج و مسواک های بین دندانی و یا واترجت ضروری می باشد.
محل قرار گیری روکش بر روی دندان (مارجین روکش) آسیب پذیرترین قسمت روکش بوده که باید به خوبی تمیز شود و در 6 ماه توسط دندانپزشک مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نیاز رادیوگرافی تهیه شود.


پروتز متحرک:

در صورتی که دندان های از دست رفته توسط پروتزی جایگزین شود که قابلیت خروج از دهان را داشته باشد و توسط بیمار در محیط خارج از دهان تمیز گردد، پروتز متحرک گفته شده و از درمان هایی است که متعاقب از دست رفتن تعدادی از دندان ها، صورت می پذیرد.

 

مراقبت های پس از درمان
پروتز متحرک هرچه که بزرگتر باشد ( مقدار دندان بیشتری را جایگزین نماید)، تطابق بافتهای مجاور با آن مثل زبان، گونه و عضلات به زمان بیشتری نیاز دارد. پس باید در روزهای اول از غذاهای نرم تر استفاده نمایید.
امکان بروز زخم در لبه های پروتز در هفته های اول وجود دارد، در صورت بروز چنین حالتی باید به دندانپزشک مراجعه نمود.
پروتز متحرک بعد از هر وعده غذایی منظم باید شستشو داده شود و با استفاده از مسواک نرم به خوبی مناطق مختلف آن تمیز گردد.
با تغییرات ابعادی فک مثل تحلیل لثه و استخوان و متورم شدن لثه، پروتز متحرک نیاز به تنظیم مجدد و یا آستر کردن دارد که باید بطور منظم توسط دندانپزشک بررسی گردد.

منبع:

http://drfarhangi-dds.com

تعداد بازدید: 806

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.