نگرشی کل نگر و جامع نگر به تشخیص و درمان سردردها و گردن دردهای ناشی از اختلالات مفصل فکی - گیجگاهی
نگرشی کل نگر و جامع نگر به تشخیص و درمان سردردها و گردن دردهای ناشی از اختلالات مفصل فکی - گیجگاهی

نگرشی کل نگر و جامع نگر به تشخیص و درمان سردردها و گردن دردهای ناشی از اختلالات مفصل فکی - گیجگاهی

نگرشی کل نگر و جامع نگر به تشخیص و درمان سردردها و گردن دردهای ناشی از اختلالات مفصل فکی - گیجگاهی
در اینجا کل نگری و جامع نگری را به عنوان محدود نکردن نگرش در حوزه تشخیص بیماری به یک منطقه خاص می بینیم و می توانیم بگوییم در این مورد باید مرزهای بین تشخیص رشته های متفاوت در پزشکی یا حتی مرز بین پزشکی و دندانپزشکی از میان برداشته شود و این (شبکه درمانی) متشکل از پزشکان و دندانپزشکان آمادگی این را داشته باشد که فراتر از تشخیص خود را ببیند و با استفاده از همکاران دیگر، زمینه همکاری را ایجاد کند و آنوقت می توان گفت ما کل نگر و جامع نگر اندیشیده ایم.

 

مفهوم کل نگری و جامع نگری در دردهای ناشی از اختلالات مفصل فکی - گیجگاهی:

صداهای فکی به عنوان یک علامت یا Signal برای نشان دادن ناهنجاری در مفصل فک و همچنین علت مشکلات دیگری مانند سردردها، میگرن های عصبی، دردهای ناحیه گوش و اختلال در تنظیم واحدهای مختلف ارتوپدیک بدن، محسوب می شوند. الزام ایجاد شبکه درمانی برای تشخیص صحیح تر و نگرشی واقع گرا به پزشکی کل نگر و جامع نگر، خصوصا در تشخیص و درمان عارضه ها و ناهنجاری های مفصل فکی گیجگاهی اجتناب ناپذیر است.

مفهوم کل نگری و جامع نگری در این موضوع خودش را به این شکل نشان می دهد که بیمار به هیچ عنوان به این مسئله فکر نمی کند که با مشکلی مانند سردرد، گردن درد یا میگرن های عصبی می تواند با مراجعه به متخصصان مفصل فک یا دندانپزشکان مجرب در تشخیص اختلالات اکلوژنی و موقعیت های فکی به تشخیص و درمان بیماری او کمک کند. مفهوم کل نگری و استفاده صحیح از شبکه درمانی هوشمند موجب همکاری متخصصان در رشته های متفاوت در تشخیص و درمان یک بیماری خاص می تواند بسیار موثر واقع شود.

اندک نیستند بیمارانی که با گوش دردهای شدید به متخصصان گوش، حلق و بینی، مراجعه کرده و هیچ اختلالی در سیستم گوشی پیدا نمی کنند در حالی که درد مفصل فکی گیجگاهی به راحتی می تواند به عنوان گوش درد، گنگ و مبهم باقی بماند و بیمار را بدون پیدا کردن راه حل مناسب، درگیر مسائل گوش، حلق و بینی کند در حالی که این درد از ناحیه مفصل فک ناشی شده است.

 

مشکلات و بیماری های ناشی از اختلالات کاری مفصل فکی – گیجگاهی:

اختلال در نحوه قرار گرفتن وضعیت فک و دندان ها خواه به دلیل علتهای ژنتیکی، ارثی یا بی توجهی به مسائل رشد فک به خصوص در زمان کودکی و نوجوانی می تواند مشکلات جدی را برای بدن ایجاد کند یا حتی به دلیل مواردی که در طول درمان غیر صحیح دندانپزشکی در هنگام ارتودنسی یا جایگزین کردن دندان ها با روکش ها و ایمپلنت ها و حتی پرکردگی اشتباه به وجود می آید می تواند ارتفاع فک (Vertical Dimension) را تغییر داده و به عنوان یک بیماری برای بدن تلقی شود. در این صورت مفصل فکی- گیجگاهی یا سیستم عضلانی- عصبی فک و صورت دچار عارضه یا اختلال می شود.

شاید باور کردنش سخت باشد، که بدانید دلیل بسیاری از سردردها، گردن دردها، دردهای گنگ صورت، میگرن های عصبی و صداهای گوشی (وزوز گوش)، افسردگی و حتی چرخش لگن و کوتاهی یک پا می تواند ناشی از نا هنجاری های مفصل فک باشد. که با نام (Temporo Mandibular Disorders) TMD معرفی می شود و به معنای بیماری هایی است که منشاء فکی دارند و می توانند در نقاط دورتری از فک هم بروز کنند.

    سردرد
    دردهای گنگ صورت و فک
    انعکاس دردهای مبهم روی دندان ها
    دردهای ناحیه گوش
    گردن درد
    کمر درد
    وزوز گوش
    دندان قروچه یا فشردن دندان ها به هم، هنگام خواب یا حتی بیداری

 

گاردهای دندانی مخصوص:

بطور کلی تشخیص اینکه آیا وضعیت دندان یا فک یا قرار گرفتن فک پایین نسبت به فک بالا در شرایط عادی و نیز فیزیولوژیک قرار دارد به عهده متخصصان مفصل فک و دندانپزشکان است. موضوع قابل اهمیت این است که اینگونه ناراحتی های مفصل فک را می توانیم بدون عمل جراحی و با روش های غیر تهاجمی درمان کنیم.
با تشخیص نوع ناهنجاری برای درمان عوارض اولیه یا ثانویه، گاردهای دندانی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه اصلی گاردهای دندانی تغییر وضعیت مفصل فک، حمایت و حفظ این تغییرات است.گاردهای دندانی اگر درست اندازه گیری شوند و موقعیت درست و صحیح فکی را تنظیم کنند تاثیر زیادی در کاهش بیماری در سیستم عضلانی و عصبی فک و صورت خواهند داشت و از بروز پاسخ غیر صحیح بدن جلوگیری کرده و عوارض ذکر شده را کاهش می دهند.
جنس این نوع گاردهای دندانی که به صورت اختصاصی و براساس میزان و نوع درمان ساخته می شود تلفیقی از آکریل ها، پلی اتیلن و فلز مقاوم بوده که پس از ساخت در لابراتورهای تخصصی در اختیار بیمار قرار می گیرد و پس از این مرحله است که درمان آغاز می شود.

منبع:

http://www.iranalman.ir

تعداد بازدید: 946

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.