مزایای یک معاینه رادیوگرافیک دندانپزشکی (با اشعه X) چیست؟
مزایای یک معاینه رادیوگرافیک دندانپزشکی (با اشعه X) چیست؟

مزایای یک معاینه رادیوگرافیک دندانپزشکی (با اشعه X) چیست؟

مزایای یک معاینه رادیوگرافیک دندانپزشکی (با اشعه X) چیست؟
بسیاری از بیماریهای دندانها و بافتهای احاطه کننده آنها هنگام معاینه معمول دندانپزشکی دیده نمی شوند. از جمله مواردی که یک معاینه رادیوگرافیک آنها را آشکار می کند عبارتند از: نواحی کوچک پوسیدگی بین دندانها، عفونت استخوان آبسه یا کیست، آبنورمالیتی های تکاملی، بعضی انواع تومورها. کشف و درمان زود هنگام مشکلات دندانی از هدر رفتن پول و زمان جلوگیری کرده و باعث ممانعت از بروز ناراحتی های غیر ضروری می گردد. معاینه رادیوگرافیک، مشکلاتی از ساختار دهان را که در طی معاینه معمولی دیده نمی شود، آشکار می سازد. اگر شما تومور پنهانی داشته باشید، رادیوگرافی ها ممکن است به شما کمک کند که زودتر آن را کشف و درمان کنید.

میزان اشعهX در رادیوگرافی دندانپزشکی

ما هرروز از طرق مختلف در معرض تشعشع اشعه X می باشیم مثل لایه خارجی جو، مواد معدنی خاک، وسایل موجود در خانه(مثل مانیتور کامپیوتر و صفحات تلویزیونی)

منبع میزان اشعه تخمینی (MSV)
رادیوگرافی دندانپزشکی
بایت وینگ(4 فیلم) 0.038
سری کامل دهان(حدود 19 فیلم) 0.150
رادیوگرافی پزشکی
سری دستگاه گوارش تحتانی 4.060
سری دستگاه گوارش فوقانی 2.440
میزان متوسط تشعشع از لایه خارجی فضا در سال (Outer Space) 0.510
MSV میلی سیورت واحد اندازه گیری است که به ما اجازه می دهد میزان تشعشع اشعه X منابع مختلف را که کل بدن را متأثر می سازند(مثل تشعشع طبیعی زمینه) یا آنهایی که فقط بخشی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند(مثل رادیوگرافی ها) مقایسه نمائیم.

نحوه عمل اشعه X

وقتی اشعه X در یک معاینه دندانپزشکی از دهان شما می گذرد، قبل از رسیدن به فیلم، بخش عمده ای از آن توسط قسمتهای متراکم تر (مثل دندانها و استخوان) و مقدار کمتری توسط بافتهای نرم ( مثل گونه ها و لثه ها) جذب می شود. حاصل این کار، ایجاد تصویری روی رادیوگراف است. دندانها روشن تر بنظر می رسند. زیرا اشعه x کمتری از دندان عبور کرده و به فیلم می رسد. حفرات پوسیدگی و نواحی بیماری لثه تیره تر می باشند، زیرا اشعه ایکس بیشتری نفوذ کرده است. تفسیر این گرافی ها به دندانپزشک اجازه می دهد تا با اطمینان و صحت کامل مشکلات پنهان را کشف کند.

فواصل زمانی در رادیوگرافی
دفعات و فواصل زمانی تهیه رادیوگرافی در هر بیمار، بستگی به نیازهای شخصی وی دارد. از آنجائیکه وضعیت هر بیماری متفاوت از دیگری است. برنامه معاینات رادیوگرافیک باید برای هر بیمار بطور جداگانه طرح ریزی شود. دندانپزشک، تاریخچه شما را مرور می کند. دهان شما را معاینه می کند و سپس تصمیم می گیرد که آیا شما به رادیوگرافی احتیاج دارید یا نه، و اگر احتیاج دارید چه نوعی برای شما مناسب است؟ اگر شما یک بیمار جدید باشید، دندانپزشک ممکن است رادیوگرافیهایی توصیه کند تا وضعیت کنونی پنهان دهان شما را مشخص کند و بتواند تغییرات آتی را آنالیز نماید. برنامه رادیوگرافی های لازم در مراجعات پیگیری بر حسب سن شما، احتمال بروز بیماری و علائم و نشانه های آن متفاوت است. ممکن است فیلمهای جدید لازم باشد تا پوسیدگیهای جدید کشف شود یا وضعیت بیماری لثه مشخص شود یا وضعیت رشد و تکامل ارزیابی گردد. کودکان ممکن است رادیوگرافیهای بیشتری نسبت به بزرکسالان احتیاج داشته باشند. این امر بدین دلیل است که دندانها و فک آنها در حال تکامل است و دندانهایشان بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی است.

منبع:

http://drbassiriradiology.ir/

تعداد بازدید: 749

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.