رژیم‌درمانی در کودکی، آری یا نه؟!
رژیم‌درمانی در کودکی، آری یا نه؟!

رژیم‌درمانی در کودکی، آری یا نه؟!

4 مهر 1390

در سال‌های اخیر شیوع چاقی و افزایش وزن در کودکان باعث شده والدین بویژه در‌شهرها برخلاف سال‌های پیش که نگران سوءتغذیه و عدم رشد کودکان خود بودند امروزه دنبال راه‌ حلی برای پیشگیری و درمان چاقی کودکان باشند. توصیه‌های گاه متناقض مبنی بر این که اصلا نباید در کودکی رژیم غذایی را شروع کرد، چراکه باعث عدم رشد کودک می‌شود، از یک سو و استفاده از رژیم‌های غذایی نامتعادل و کوتاه‌ مدت از سوی دیگر، والدین را دچار سردرگمی کرده است.

برخی مطالعات گذشته اشاره دارند، زمانی که والدین سعی می‌کنند به جدیت برنامه غذایی کودکان خود را کنترل کنند، اغلب اثر متضادی را همراه خواهد داشت و باعث افزایش وزن بیشتر این کودکان می‌گردد. در نقطه مقابل یافته‌های جدید این موضوع را تایید نمی‌کند.

در مطالعه‌ای که اخیرا روی نزدیک به 800 زوج مادر و کودک، با تعداد مساوی دختر و پسر انجام شد، نشان داد کودکانی که مادرانشان عادات غذایی آنها را از سنین کم کنترل می‌کردند، نسبت به آنان که کنترل جدی بر رژیم غذایی کودکانشان نداشتند، خطر چاقی در سن 9 سالگی در آنان کمتر بود.

در این مطالعه که اخیرا در مجله چاقی چاپ شده است نشان داده شد، کودکانی که مادرانشان کنترل جدی در برنامه غذایی را بین سنین 3 و 7 سال اعمال می‌کردند، در سال‌های بعد خطر چاقی کمتری داشتند. آنچه والدین باید بدان توجه کنند آن است که در سنین 3 تا 7 سالگی معمولا رشد قدی بیش از رشد وزنی می‌باشد، لذا خیلی از نگرانی‌های آنان مبنی بر لاغر شدن کودک در این سنین واقعی نیست و این سیر طبیعی رشد می‌باشد، اما برای جلوگیری از سوءتغذیه داشتن یک برنامه غذایی منظم که شامل تمام گروه‌های غذایی باشد تضمین‌کننده رشد کودک است.

نکته جالب دیگر آن که در دختران 4 تا 7 ساله که افزایش وزن سریعی داشتند، مادرانشان تلاش بیشتری را برای کنترل رژیم غذایی در سال‌های بعد انجام می‌دادند، در حالی که در پسران افزایش وزن سریع در این سنین باعث پیگیری جدی رژیم غذایی توسط مادرانشان نمی‌گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌کند کنترل جدی رژیم غذایی توسط والدین، بیش از آن که علتی برای افزایش وزن در سال‌های آینده باشد، واکنشی به افزایش وزن در سنین اولیه است. نکته دیگر آن که، والدین درباره اضافه وزن پسران نسبت به دختران کمتر نگران هستند. این رفتارها ممکن است نمایانگر این ارزش اجتماعی باشد که دختران باید لاغر باشند و در پسران درشت قامت بودن، یک مزیت اجتماعی محسوب می‌‌شود.

نکته عملی: با توجه به شیوع چاقی در کودکان تنظیم یک برنامه غذایی از سنین ابتدایی کودکی ضروری می‌باشد. در این بین توجه به کنترل وزن دختر و پسر باید اعمال گردد تا از عوارض افزایش بی‌رویه وزن در کودکی جلوگیری گردد، اما برای جلوگیری از به خطر افتادن سیر طبیعی رشد، قطعا از رژیم‌های غیراصولی با کالری بسیار محدود باید پرهیز کنند.

 

تعداد بازدید: 1145

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.