مراقبت های دوردان بارداری
مراقبت های دوردان بارداری

مراقبت های دوردان بارداری

مراقبت های دوردان بارداری
 سوالات متداول مادران اینده

مدت زمانی که انتظار تولد کودکی را می‌کشید، زمان حساسی است. در عین حال که به‌طور کامل طبیعی به نظر می‌رسید، فکر و ذهن‌تان جای دیگری است. گاهی موضوعاتی پیش می‌آید که شما نمی‌دانید چه باید بکنید؟ آیا مهم هستند یا خیر؟ این  پرسشها نیز جزء همین مواردند.

 

آیا قبل از بارداری مراجعه به پزشک لازم است ؟

بهتر است از سه ماه قبل از برنامه ریزی برای بارداری تحت نظر پزشک خود باشید تا معاینات و آزمایشات لازم برایتان انجام شود.همچنین بانوانی که احتمال بارداری دارند باید در برابر بعضی از بیماریها که رشد جنین را به مخاطره می‌اندازند مانند سرخجه واکسینه شوند. مهم اینست که این واکسیناسیون قبل از بارداری انجام گیرد چرا که خود واکسن می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

 

چه میزان افزایش وزن در بارداری مناسب است ؟
مجازید در طول 9 ماه بارداری 8 الی 12 کیلوگرم سنگین‌تر شوید. بیش از این حد چاق شدن، مشکل آفرین خواهد بود و زایمان را سخت می‌کند.

 

چرا عفونت  قارچی در بارداری بیشتر می شود ؟

میزان اسیدی بودن واژن تغییر می‌کند و طبیعی است که عفونت‌های قارچی در آن زیاد می‌شود.

 

اولین مراجعه به پزشک چه زمانی باید باشد ؟

بهتر است از سه ماه قبل از برنامه ریزی برای بارداری تحت نظر پزشک خود باشید تا معاینات و آزمایشات لازم برایتان انجام شود. همچنین بانوانی که احتمال بارداری دارند باید در برابر بعضی از بیماریها که رشد جنین را به مخاطره می‌اندازند مانند سرخجه واکسینه شوند. مهم اینست که این واکسیناسیون قبل از بارداری انجام گیرد چرا که خود واکسن می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. اما اگر قبلا مراجعه ننموده اید، به محض عقب افتادن پریود به دیدار پزشک خود بروید.

 

طول بارداری چقدر است ؟

طبق علوم تئوریک، بارداری باید 40 هفته طول بکشد که از اولین روز آخرین پریود محاسبه می شود. اما این احتمال وجود دارد که این زمان 2 الی 3 هفته جلو یا عقب بیفتد.

 

کی باید سونوگرافی شویم ؟

معمولا اولین سونوگرافی در حدود هفته 6 تا 7 برای مشاهده ساک حاملگی و ضربان قلب جنین انجام می شود. سپس در صورتی که همه چیز طبیعی پیش برود، تقریبا در پایان سه ماهه اول برای مشاهده شکل گیری اعضای جنین و تست NT  نیاز به سونوگرافی مجدد خواهید داشت. سونوگرافی های بعدی در صورت صلاحدید پزشک انجام خواهد شد.

 

تست غربالگری چیست ؟

آزمایشات خونی است که یکبار در حدود 11 هفتگی و بار دیگر در 16 هفتگی برای پیشگیری و تشخیص احتمالی بعضی از ناهنجاری های جسمی و ذهنی  انجام می شود.

 

با تهوع چه‌کار کنیم ؟

برخی زنان تنها هنگام برخاستن از خواب حالت تهوع دارند، گروهی دیگر استفراغ می‌کنند و گروهی دیگر به این حالت در تمام طول روز دچارند. به طور کلی در خاتمه سه ماهه اول بارداری، این حالات از بین می‌رود. برای کاهش تهوع صبح ‌ها یک بیسکوییت خشک یا کمی نخودچی یا چوب شور را پیش از برخاستن از رختخواب در دهان بگذارید. غذا را به دفعات و با حجم کم مصرف کنید. چیزهای شیرین نخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز نمایید. ماست و حبوبات و آب گازدار بسیار خوب است.

 

در دوران بارداری چه بخوریم و چقدر ؟

شما باید غذای سالم بخورید.یک خانم باردار تنها ۳۰۰ کالری در روز بیشتر از دیگران برای تأمین نیازهای خودش و کودکش نیاز دارد.بنابراین هدف شما باید خوردن غذاهای مغذی و درعین حال جلوگیری از دریافت بیش از اندازه کالری، چربی، قند و نمک باشد. نباید مانند دو نفر غذا بخورید ولی غذا باید متنوع و باکیفیت باشد. بیش از پیش میوه و سبزی‌های تازه، غلات، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و مواد لبنی مصرف کنید. باید از خوردن گوشت خام یا نیمه پخته یا پنیر غیر پاستوریزه خودداری کنید و در شستن انواع سبزی و میوه‌ها بسیار توجه نمایید. ضمنا مصرف روزانه حداقل 5/1 لیتر آب، هم برای جنین و هم برای مادر ضروری است.

 

چه میزان افزایش وزن در بارداری مناسب است ؟
مجازید در طول 9 ماه بارداری 8 الی 12 کیلوگرم سنگین‌تر شوید. بیش از این حد چاق شدن، مشکل آفرین خواهد بود و زایمان را سخت می‌کند.

 

آیا سیگار کشیدن برای جنین خطرناک است؟

یک خانم باردار سیگاری دردوران حاملگی خود در معرض خطرات بیشتری است. نوزادان مادران سیگاری در معرض وزن کمتر هنگام تولد، افزایش احتمال تولد زودرس و خطر مرگ ناگهانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که ترک سیگار در آغاز بارداری خطر آسیب به کودک را می‌کاهد.

 

آیا الکل برای کودک خطرناک است؟

الکل وارد جریان خون زن باردار و کودکش شده و می‌تواند باعث اختلالات جسمی،  رفتاری و ذهنی در کودک شود.

 

حرکت جنین چگونه است ؟

به طور کلی اولین حرکت‌های جنین در حدود 16 هفتگی حس می‌شود. اگر نتوانستید این حرکات را حس کنید به پزشکتان مراجعه کنید. همچنین اگر در اواخر بارداری احساس کردید حرکات جنین کاهش یافته فورا پزشکتان را در جریان بگذارید.

 

به چه حالتی بخوابیم ؟

هر طور که راحتید بخوابید. گرچه بهترین حالت خوابیدن به خصوص در اواخر بارداری، خوابیدن به پهلو و گذاشتن یک بالش میان دو زانو است. برای غلت زدن هنگام خواب لازم نیست بنشینید ولی باید به آرامی انجام شود. خوردن شام سبک، دوش گرفتن و نوشیدن یک لیوان شیر به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید. مشکلات خواب گاهی به دلیل انقباض عضلات پا و ترش کردن است. در صورت انقباض آرام بلند شوید و آن نقطه را به نرمی ماساژ دهید. خوردن غذاهای غنی از ویتامین B مانند غلات، جوانه گندم و سبزی‌ها نیز از بروز انقباضات جلوگیری می‌کند. برای آنکه ترش نکنید، سعی کنید از بالش بلندتری استفاده کنید، غذاهای چرب نخورید، در خوردن سوپ محتاط باشید و بلافاصله پس از شام نخوابید.

 

از سینه ها چگونه مواظبت کنیم ؟

سینه ها در این مدت تحت‌تاثیر هورمون‌ها برای تولید شیر دست به کار شده، سنگین، دردناک و حساس می‌شوندولی بعد از سه ماهه اول درد و حساسیت کمتری خواهند داشت. از سوتین نرم و نخی استفاده نمایید. به هیچ وجه آنها را دستکاری نکنید و نسبت به وجود شیر در آنها کنجکاوی به خرج ندهید اما چنانچه نوک سینه هایتان فرو رفته است، حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

 

آیا ورزش در طول بارداری مجاز است ؟

انجام نرمش‌های روزانه آرام اشکالی ندارد. انجام ورزش های سنگین و ورزش‌هایی که با پرش و دویدن همراه هستند توصیه نمی‌شود چون خطر سقط‌ جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. البته انجام برخی تمرینات از جمله شنا و پیاده‌روی در این دوره ضروری است.

 

چه داروهایی را می شود مصرف کرد ؟

بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی مصرف نکنید. حتی داروهایی مانند آنتی‌هیستامینها و مسکنهانیز ممکن است برای رشد کودک خطرناک باشند. در مورد ویتامینها هم مراقب باشید. تنها ویتامینهایی مصرف کنید که پزشکتان تجویز کرده است.اگر چه شما نیاز به مصرف بیشتر آهن، کلسیم و اسید فولیک دارید اما میزان و زمان استفاده از آنها باید تحت نظر پزشک باشد.

 

آیا ترشحات واژینال در این دوره طبیعی است ؟

ترشحات بی رنگ یا سفید بدون بو می تواند طبیعی باشد ولی چنانچه با سوزش، خارش یا  درد همراه بود حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

می‌شود مسافرت رفت ؟

بهتر است تا جایی که ممکن است از مسافرت در طول بارداری بپرهیزید ولی اگر مجبور به مسافرت شدید، به ترتیب هواپیما، قطار و ماشین مناسبترند. در صورت مسافرت با اتومبیل هر دو ساعت یک بار پیاده شده و استراحت کنید. در صورتی که با ترن یا هواپیما مسافرت می‌کنید، به طور مرتب در راهروها قدم بزنید تا جریان خون منظم باشد.

منبع:

http://www.drkhanashrafi.ir

تعداد بازدید: 1094

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.