علل جوش یا آکنه
علل جوش یا آکنه

علل جوش یا آکنه

آکنه  (acne vulgaris) یک مشکل پوستی بسیار شایع است. علائم آن به صورت جوش های زیرپوستی و جوشهای چرکی در نواحی صورت و بعضا گردن، شانه ها، بازوها، سینه و پشت بروز میکند.

شروع آن معمولا از سنین بلوغ است و اکثرا بعد از چند سال در اواخر دوره ی نوجوانی یا اوایل بیست سالگی برطرف میشود. گاهی ممکن است در سنین بالاتر بروز کند و ادامه پیدا کردن آن تا سنین بعد از سی سالگی و حتی میانسالی، بخصوص در خانم ها، زیاد دیده میشود.

در بعضی افراد شدت آن کم است و در حد ضایعات ریز، زیر پوستی، تعداد کم و پراکنده است. در عده ای دیگر ممکن است تعداد یا شدت ضایعات بیشتر باشد. ممکن است ضایعات چرکی، بزرگ و عمیق و متورم یا بعضا بصورت کیست باشند و بعد از بهبود هم ایجاد اسکار کنند.

 عوامل ایجاد آکنه:

پوست افراد مبتلا به آکنه اکثرا چرب است. در واقع غدد چربی (سباسه) پوست این افراد نسبت به هورمونهای آندروژن (androgen)  حساس هستند. این هورمونها که در هر دو جنس به طور طبیعی وجود دارند، غدد سباسه ی پوست را تحریک میکنند و این غدد، چربی بیشتری تولید میکنند.

بسته شدن منافذ پوست توسط سلولهای مرده، همراه با ترشح چربی زیاد، منجر به تجمع چربی در این منافذ شده و باعث بروز جوشهای زیرپوستی سرسیاه یا سرسفید (comedone) میشود.

نوعی باکتری به نام P. Acne (که در سطح پوست همه افراد وجود دارد)، در افراد مستعد آکنه، در محیط مناسب که چربی پوست تجمع یافته، تکثیر پیدا میکند و باعث ایجاد التهاب در جوشهای زیرپوستی و تبدیل آنها به جوش های چرکی میشود.

گاهی آکنه همراه علائم دیگری مثل ریزش مو، موی زائد و گاها اختلال قاعدگی در خانم ها، بروز میکند که در این صورت ممکن است دلیل آن مشکلات هورمونی باشد.
گاهی بعضی از داروها که برای مشکلات دیگری تجویز میشوند، ممکن است باعث بروز آکنه شوند. از جمله داروهای کورتونی، انواعی از قرص های جلوگیری از بارداری و همینطور قرص ها و داروهایی که برای بدنسازی استفاده میشوند.

در مورد نقش  رژیم غذایی در آکنه، اختلاف نظر وجود دارد. به نظر میرسد غذاهایی که قند خون را بالا میبرند، باعث تشدید آکنه بشوند.
در مورد تاثیر ارث، مشاهده شده که آکنه در بعضی خانواده ها بیشتر دیده میشود. ولی شکل وراثت مشخصی ندارد.

در مجموع آکنه بیماری است که عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند و مجموعه ی این عوامل در ایجاد آن نقش بازی میکنند.

منبع:

http://www.drkiafar.com/fa/article

تعداد بازدید: 1277

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.