سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت سوم
سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت سوم

سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت سوم

اگر بیماری جابجایی قدامی دیسک درمان نگردد ممکن است طی مراحل قهقرایی خویش به مرحله­ایی برسد که دهان دیگر نتواند بیش از 25-20 میلی متر باز شود که اصطلاحاً به آن “قفل شدن"فک گویند که درمان آن سخت­تر می­باشد. در این بیماری دیسک در جلوی کندیل قرار می­گیرد و در طی چرخه باز و بسته کردن دهان از جای خود تکان نمی­خورد و مانع از آن می­شود که دهان به اندازه کافی باز شود. در اولین مرحله درمان بایستی تلاش نمود فک را جا انداخت و سپس سایر مراحل درمان را انجام داد
گاهی اوقات با بیمارانی مواجه میشویم که سالیان طولانی هم در فک پایین و هم در فک بالا دندان مصنوعی داشته و در اثر مرور زمان دندانهای مصنوعی آنها دچار فرسایش شده لذا Vertical Dimension صورت آنها (ارتفاع عمودی صورت) کاهش پیدا می کند و این پدیده باعث بروز سردردهای شدید در این بیماری میگردد که به راحتی با تعیین ارتفاع عمودی Vertical Dimension صحیح و فیزیولوژیک و تهیه دندان مصنوعی جدید سردردهای آنها برطرف میشود. از عوامل دیگری که باعث بروز سردرد میشوند، بیمارانی هستند که به علت نداشتن دندانهای آسیا بزرگ یک طرف عمل جویدن را با طرف مقابل بصورت یک طرفه انجام میدهند و یا بیمارانی که به دلیل کشیدن دندانهای آسیاب بزرگ هر دو طرف چپ و راست اجباراً عمل جویدن را با دندانهای قدامی و یا آسیاب های کوچک انجام میدهند.
درمان
اولین مرحله معانیه کامل بیمار می­باشد. هم وضعیت دندانها و هم بیماریهای مفصل گیجگاهی – فکی مورد معاینه کلینیکی و رادیولوژیک قرار می­گیرند که سپس منجر به ارائه "تشخیص بیماری" خواهد شد.
در مان بیماران مبتلا به بیماریهای مفصل گیجگاهی – فکی حتماً بایستی در ابتدا به روشهای غیر جراحی انجام گیرد مگر در موارد خاص مثل شکستگی های فک. خوشبختانه بیش از 95 درصد از بیماران با روش های غیر جراحی قابل درمان می­باشند. درمان کلیه بیماران از طریق دندانها انجام می­پذیرد. زیرا یکی از راههای ارتباطی بین فک پایین و بالا همانطوری که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد دندانها می­باشند و نحوه قرار گیری دندانهای فک تحتانی در مقابل دندانهای فک فوقانی برای سلامتی مفصل گیجگاهی – فکی بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز می­باشد.
اگر دندانهای فک تحتانی براساس قواعد صحیح و فیزیولوژیک در مقابل دندانهای فک فوقانی قرار گیرند فشارهای وارده بر مفصل در حد نرمال خواهد بود و مانع از بروز بیماری در مفصل گیجگاهی – فکی خواهد شد زیرا که اصلی ترین دلیل بروز بیماری در مفصل گیجگاهی – فکی افزایش فشارهای بیومکانیکی در این مفصل می­باشد. عدم وجود قواعد صحیح به هنگام جفت شدن دندانهای پایین در مقابل دندانهای بالا و یا بهنگام حرکت های طرفی دندانهای فک پایین در مقابل دندانهای فک بالا بهنگام جویدن باعث افزایش فشارهای بیومکانیکی در مفصل شده که منجر به بروز بیماری می­گردد.
در ابتدای درمان بایستی تمام پوسیدگی­ها ترمیم شوند و کلیه دندانهای از دست رفته بایستی به روش پروتز گذاری (روکش، بریج، پلاک پارسیل یا دندان مصنوعی) جایگزین گردند تا عمل جویدن دو طرفه و با دندانهای آسیای بزرگ انجام گیرد تا برآیند فشارهای بیومکانیکی بر روی مفصل در حد نرمال کاهش یابد. سپس هم آهنگی فک پایین و بالا با کمک فویل­های مخصوصی به ظرافت هشت هزارم میلی متر برقرار گردد که به آن" تصحیح اکلوژن" گویند. در خیلی از موارد برای درمان از نوار پلاستیکی سختی به نام بایت گارد استفاده می­شود که بر روی دندانهای معمولاً فک بالا گذاشته می­شود
بیمار موظف است در طول شبانه روز از آن استفاده نماید و فقط به هنگام صرف غذا آنرا از دهان درآورد. بایت گارد خیل یسریع دردهای سر و صورت و فک را تسکین می­دهد، سردردها را بخوبی و سریع برطرف می­سازد. و بیمار را قادر می­سازد دهان خویش را به راحتی و بدون درد در حد نرمال باز کند. بعد از مدتی که بایت گارد مورد استفاده قرار گرفت سایر مراحل درمان که در فوق اشاره شد انجام می­گیرد. البته فیزیوتراپی یکی از مراحل بسیار مهم درمان می­باشد.

منبع :

http://www.dr-nouhi.info

تعداد بازدید: 731

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.