رژیم غذایی مناسب حین درمان ارتدنسی
رژیم غذایی مناسب حین درمان ارتدنسی

رژیم غذایی مناسب حین درمان ارتدنسی

توصیه‌های دکتر محمدرضا روشن طلب حقانی درباره رژیم غذایی مناسب حین درمان ارتدنسی
بسیاری از افراد در دوران کودکی، نوجوانی و حتی بزرگسالی تحت درمان ارتدنسی قرار می‌گیرند. بکارگیری تجهیزات ارتدنسی مانند سیم‌های ارتدنسی نقش بسزایی در ترمیم لبخند شما خواهند داشت. علی‌رغم اینکه متدهای درمان ارتدنسی با توجه به سبک زندگی بیمار انتخاب می‌شوند، رعایت رژیم غذایی نیز نقش موثری در جلوگیری از آسیب دیدن سیم‌های ارتدنسی و افزایش مدت زمان درمان خواهد داشت.
 

روزهای نخست با سیم‌های ارتدنسی
نخستین روزهای استفاده از سیم‌های ارتدنسی، بیش از همیشه محدودیت‌آور خواهد بود. در روزهای نخست، تنها می‌توانید غذاهای نرم مصرف کنید. رعایت این مسئله مشکل خاصی به همراه ندارد و صرفا به علت حساسیت دندان‌ها در آغاز روند درمان توصیه می‌شود.
 

محدودیت غذایی ارتدنسی
بیماران می‌توانند بیشتر غذاهای مورد علاقه خود را به مانند قبل مصرف کنند. با این حال، برخی از مواد غذایی به سیم‌های ارتدنسی آسیب رسانده و باعث شل شدن آنها می‌شوند. برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، عبارتند از:
•    مواد غذایی جویدنی مانند تافی، آدامس، گوشت و نان شیرینی
•    خوردنی‌های سفت مانند بادام زمینی، تکه‌های یخ و آب نبات
•    مواد غذایی ترد مانند چیپس، سیب و هویج

با این حال، می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را با اعمال چند تغییر ساده مصرف کنید. به عنوان مثال، بخار پز کردن هویج باعث نرم شدن این ماده غذایی شده و مصرف آن را با سیم‌های ارتدنسی آسان‌تر می‌سازد. همچنین می‌توانید با جدا کردن دانه‌های ذرت از روی بلال و خورد کردن میوه‌هایی مانند سیب و گلابی، خوردن آنها را آسان‌تر کنید. اگر می‌خواهید از آب نبات‌های سفت استفاده کنید، سعی کنید به جای گاز زدن، آنها را بمکید.

این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics ‌و European Orthodontic Society و کتاب‌ Orthodontic Treatment of Impacted Teeth نوشته آدرین بکر  است.

تعداد بازدید: 925

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.