در کودکانی که از آب شرب استفاده نمی کنند، علی رغم پایین بودن سطح سرب در خون، میزان پوسیدگی دندان بالاست
در کودکانی که از آب شرب استفاده نمی کنند، علی رغم پایین بودن سطح سرب در خون، میزان پوسیدگی دندان بالاست

در کودکانی که از آب شرب استفاده نمی کنند، علی رغم پایین بودن سطح سرب در خون، میزان پوسیدگی دندان بالاست

طبق یک مطالعه جدید در مجله آمریکایی پیشگیری در پزشکی، کودکان و نوجوانان آمریکایی که آب شرب مصرف نمی کنند، که به طور معمول حاوی فلوراید است، به احتمال زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند. با این حال، مطالعه تایید می کند که کسانی که آب شرب مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد سطح بالایی از سرب را در خون خود داشته باشند.
آگاهی عمومی از خطرات آب آلوده به سرب از سال 2014 افزایش یافته است، زمانی که نگرانی ها پس از استفاده از منبع آب آشامیدنی Flint در ایالت میشیگان بالا گرفت، یک شرایط اضطراری که اعلام کرد ساکنان Flint پ فقط آب بطری یا فیلتر شده را برای نوشیدن، پخت و پز، تمیز کردن و حمام استفاده کنند.
حتی قبل از بحران آب Flint، نگرانی عمومی در مورد امنیت آب شرب وجود داشت. اما اجتناب از آب شرب فلورایده شده نگرانی های بهداشت عمومی را افزایش داد؛ چون کودکان از محافظت از دندان های خود منع می شدند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اضافه کردن فلوراید به آب، به طور چشمگیری میزان شیوع پوسیدگی دندان را در 70 سال گذشته کاهش داده است. با این حال، پوسیدگی دندان باقی ماند. در سال 2011-2012، دندان های شیری 23٪ از پیش دبستانی ها در ایالات متحده تحت تاثیر پوسیدگی قرار گرفت.
آن ای. سندرز، PhD، و گری د Slade، BDSc، از گروه اکولوژی دندان، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، نمونه های نزدیک به 16،000 کودک و نوجوانان در سن دو تا 19 ساله را که در بررسی بهداشت و تغذیه درسطح (NHANES) شرکت کرده بودند از سال 2005 تا 2014 آنالیز کردند. بیش از 12،000 پرونده شامل اطلاعات مربوط به سطح سرب خون و حدود 5600 داده های پوسیدگی دندان بود. NHANES معیار ارزیابی ایالات متحده برای نظارت بر سطوح سرب خون است و تنها منبع ملی اطلاعات دندانپزشکی می باشد.
پس از یک مصاحبه در منزل، شرکت کنندگان یک مرکز معاینه سیار را دیدند که در آن، آنها یک نمونه خون اهدا کرده، یک مصاحبه رژیم غذایی را امتحان کردند و یک معاینه دندانپزشکی شدند. حدود 15٪ از کودکان اظهار داشتند که آنها از آب شرب استفاده نکردند. سطح بالای سرب خون به عنوان داشتن حداقل سه میکروگرم سرب در هر دسی لیتر خون تعریف شده است. پوسیدگی دندان به عنوان حضور یک یا تعداد بیشتری دندان که تحت تاثیر پوسیدگی قرار گرفته تعریف شده است که توسط متخصصین دندانپزشکی با استفاده از پروتکل استاندارد تعیین می شود.
با توجه به نتایج این مطالعه، کودکان و نوجوانانی که آب شرب مصرف نکردند، بیشتر از مصرف کنندگان آب شرب دچار پوسیدگی دندان بودند، اما احتمال افزایش سطح سرمی خون در آنها کمتر بود. کسانی که آب شرب مصرف می کردند، میزان سطوح سرب خون آنها به میزان قابل توجهی بالاتر از افرادی که آب شرب مصرف نمی کردند، بود. در کل، حدود 3٪ کودکان و نوجوانان افزایش سطوح سرب خون را نشان داده و 8/49٪ دچار پوسیدگی دندان شدند. در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی، یک پنجم زندگی در زیر خط فقر، یک چهارم آمریکایی های آفریقایی آمریکایی، و یک سوم از آمریکایی های مکزیکی آب شرب را مصرف نمی کنند، همچنین یک در دوازده کودک سفید پوست غیر اسپانیایی همین شرایط را دارند.
ساندرز توضیح داد: “سطح بالای سرب خون فقط اقلیتی از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما پیامدهای بهداشتی عمیق و دائمی خواهد داشت.” از سوی دیگر، پوسیدگی دندان بر روی یکی از هر دو کودک تأثیر می گذارد و عواقبی مانند دندان درد، درمان فوری و پرهزینه دارد.
در تجزیه و تحلیل آماری است عوامل دیگری نیز در نظر گرفته شده است که می تواند رابطه بین عدم مصرف آب شرب و سطوح سرب خون و پوسیدگی دندان را تحلیل کند. محدودیت مطالعه این بود که وضعیت فلورایده شدن آب شرب شرکت کنندگان ناشناخته است، بنابراین مشاهده این که آیا آب آشامیدنی محافظت کننده در برابر پوسیدگی دندان است، ممکن است نسبن به نقش محافظتی فلوراید دست کم گرفته شود.
مطالعه ما توجهات را به یک انتقاد مهم برای والدین جلب می کند: کودکان که آب شرب می کنند، با احتمال بیشتری دچار افزایش سطح سرب خون می شوند، اما بچه هایی که از آب شرب اجتناب می کنند، به احتمال زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند. “فلورایده کردن آب جامعه به نفع همه مردم است، صرف نظر از درآمد آنها و یا توانایی برای به دست آوردن مراقبت های روزمره دندانپزشکی. با این حال زمانی که مردم باور دارند آب آشامیدنی آنها نا امن است، ما این مزایای عمومی را به خطر می اندازیم.”

منبع:

http://drhemati.com

تعداد بازدید: 475

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.