تمیز کردن دندان ارتودنسی شده
تمیز کردن دندان ارتودنسی شده

تمیز کردن دندان ارتودنسی شده

تمیز کردن دندان ارتودنسی شده
 هیچ دشواری برایتان نخواهد داشت.تمیز کردن براکت ها سخت نیست، فقط اندکی با تمیز کردن دندان ها قبل از درمان ارتودنسی فرق دارد.

 

اولین گام : چند روز طول می کشد تا به حضور براکت ها در دهان عادت کنید.

1. اول باید فکرتان را درباره ی درمان ارتودنسی تغییر دهید. بیشتر افراد گمان می کنند نگه داشتن براکت ها در دهان کار دشواری می باشد و از ترس همین موضوع سراغ این درمان نمی روند با اینکه به آن نیاز دارند. ولی می توانید از افرادی که این درمان را انجان داده اند بپرسید و مطمئن شوید دشواری این درمان فقط چند روز اول درمان می باشد تا دهانتان به حضور براکت ها عادت کند.

2. معمولا اولین شبی که براکت ها در دهانتان قرار دارند سخت ترین مرحله در طول این درمان است. سعی کنید حتما به صورت طاق باز بخوابید. از دمر خوابیدن خودداری کنید تا بیشتر احساس راحتی کنید. مطمئن باشید این احساس ناراحتی که دارید بیشتر از دو یا سه روز دوام نخواهد داشت.

در صورتی که احساس ناراحتی زیاد باشد، می توانید از مسکن استفاده کنید.

 

گام دوم: مسواک و نخ زدن براکت ها

1. دو بار در روز براکت ها را مسواک و نخ بزنید. این کار باید حداقل دو دقیقه به طول انجامد. مطمئن شوید که زیر سیم ها را نیز تمیز کرده اید. حتما از نخ دندان استفاده کنید. ابتدا نخ را از زیر وایر بین دو دندان رد کنید و سپس با حرکتی شبیه C به بالا و پایین حرکت دهید. این مرحله را برای هر دندان تکرار کنید. سعی کنید خیلی محکم از نخ دندان استفاده نکنید. البته بعد از قرار دادن براکت ها، متخصص ارتودنسی درباره نحوه مشواک زدن و استفاده از نخ دندان توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد.

2. به آرامی بین براکت ها، زیر وایرها، را به کمک براش مخصوص وایر تمیز کنید. از دهان شویه ها نیز می توانید برای تمیز کردن دهان و دندان هایتان استفاده کنید. خوش بو و طعم شدن دهان یکی دیگر از مزیت های استفاده از دهان شویه ها می باشد. حتما باید مراقبت های لازم در ارتباط با براکت ها را اعمال کنید. هر گز وجود آنها را نادیده نگیرید.

 

گام سوم: براکت ها و غذاهای مصرفی

1. سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که نیاز زیادی به جویدن نداشته باشند. پوره سیب زمینی یا سوپ مثال های بارزی هستند. سعی کنید مواد غذایی یا میوه های سفت استفاده نکنید یا هنگام مصرف مراقب باشید. میوه هایی مثل هویج و سیب یا شکلات های سفت می توانند موجب شکسته شدن براکت ها شوند. از خوردن این نوع شکلات ها خودداری کنید و میوه ها را نیز خورد کرده و نوش جان کنید.

2. استفاده از شکر را به حداقل برسانید. مصرف غذا ها و نوشیدنی هایی مثل کیک، بستنی، شکلات و نوشابه را به حداقل برسانید. اگر هم غذا ها و نوشیدنی های حاوی شکر بالا استفاده می کنید، حتما بعد از هر بار استفاده مسواک و نخ دندان بزنید. بعضی از خمیر دندان ها نیز هستند که می توانند اثر شکر را خنثی کنند. می توانید قبل از استفاده از این خمیر دندان ها با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. تا جایی که امکان دارد از نوشیدن مایعات و خوردن غذا هایی که دندان ها را زرد می کنند خودداری کنید. برای مثال به همین دلیل مصرف بیش از اندازه قهوه معمولا توصیه نمی شود.

3. معمولا خشکی لب ها بعد از قرار دادن براکت ها در دهان امری طبیعی می باشد. برای رفع این مشکل می توانید به طور مستمر از لب تر کن استفاده کنید. از آنجایی که این خشکی لب در بسیاری از افراد دائمی می باشد، همیشه در کیف خود لب تر کن داشته باشید.
4. در برخی از موارد استفاده از هد گیرها ضروری می باشد. بیشتر افراد درباره شکل ظاهری این هد گیرها شکایت می کنند ولی بعد از اینکه دندان هایتان به زیبایی ردیف و مرتب شدند، از شکایت کردن پشیمان خواهید شد. مطمئن باشدید بعد از مدتی دیگر حضور براکت ها شما را اذیت نخواهد کرد. به وجود آنها عادت خواهید کرد.

5. هرگز و هرگز از حضور براکت ها خجالت نکشید. بعد از مدتی این براکت ها خارج شده و دندان های زیبا و مرتبی خواهید داشت، فقط به این موضوع فکر کنید. اعتماد به نفس شما نباید به خاطر حضور براکت ها کم شود.

 

چند نکته:

سعی کنید زمانی که وقت دارید براکت ها تمیز کنید. هنگامی که عجله دارید این کار به صورت کامل و درست انجام نخواهید داد.
از خمیر دندان ها و دهان شویه های سفید کننده استفاده نکنید
اگر دوست ندارید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید می توانید از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید که شفاف بوده و کسی متوجه حضور آنها در دهان شما نخواهد شد.
حتما به توصیه های متخصص خود دقت کرده و مراقبت های لازم را اعمال کنید.

منبع:

http://bahraami.com

تعداد بازدید: 825

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.