تغییرات پوستی نوزادان
تغییرات پوستی نوزادان

تغییرات پوستی نوزادان

تغییرات فیزیولوژیکی پوستی نوزادان :

سیاه شدن انتهاها (آکروسیانوز) : بخصوص در فول ترمهاکه سر وقت خود به دنیا می آیند رخ میدهد. با سرد شدن شدیدتر میشود وبا گرم کردن بهتر می شود. در کف دست و پا و اطراف دهان بارزتر است ٰ. در غیاب سیاه شدن مرکزی مثل سیاه شدن زبان اهمیتی ندارد.

Eryhema Neonatorum : چند ساعت بعد از تولد بعضی نوزادان دچار هیپرمی( قرمزی) می شوند که معمولاً ظرف 48-24 ساعت از بین می رود.

Harlequin Color Change : در 15 درصد نوزادان طی هفته اول وقتی بچه به یک طرف خوابانده می شود از طرف بالایی کمرنگ( pale) می شود و طرف پائینی قرمز پررنگ( deep red) می شود و یک خط مشخص بین آنها وجود دارد . اگر بچه را جابه حا کنیم رنگ ها عوض می شوند.

علت آن ناتوانی مراکز هیپوتالامیک مغز در کنترل تون عروق محیطی می باشد.

Cutis Marmorta : نوزادان زمانیکه در مقابل سرماخوردگی قرار میگریند دچار موزاییکی شدن پوست می شوند. اگر چه این حالت با گرم کردن ناپدید میشود. بعضی نوزادان حتی در شرایط مطلوب نیز دچار پوست موزاییکی هستند. موزاییکی شدن به شکل الگوی عروقی آبی رنگ شبکه ای می باشد. این حالت ممکن است در کل دوران نوزادی طول بکشد .

پوسته ریزی فیزیولوژیکی نوزادان : در 75% نوزادان نرمال پوسته ریزی رخ می دهد که معمولاً ابتدا در اطراف مچ پا در روز اول شروع می شود و عموماً کم و بیش محدود به دست و پا می شود. این پوسته ریزی عموماً محدود است ولی گاهی ممکن است منتشر شود ومعمولاً بیشترین شدت آن در روز هشتم می باشد. این پوسته ریزی هم در بچه های فوق ترم و هم نارس ها رخ میدهد ولی در بچه هایی که برای سن خود جثه کوچک دارند، صرفنظر از سن حاملگی آنها ٰ شدیدتر است.

تاولهای ناشی از مکیدن : گاهی در بعضی نوزادان یک یا دو تاول یا زخم در روی انگشتان دست و یا ساعد وجود دارد . عقیده بر این است کهاین تاولها در اثر مکیدن نوزاد در درون رحم مادر ایجاد شده است. این تاول یا زخم بدون هر گونه جوشگاهی بهبود می یابد.

طاسی نوزادی : در طی ماه پنجم زندگی جنینی مو ی سر بطور همزمان و بصورت موجی از جلو به عقب دچار ریزش می شود. این واقعه از هفته دوازدهم قبل از زایمان (یعنی زمان ترم شدن جنین) شروع می شود.

بعد از ریزش موی در حال استراحت از جلو به سمت نواحی عقب تر ، ریشه های در مو بطور موج مشابه از جلو رو به سمت عقب وارد مرحله رویش می شوند. ریشه های ناحیه پشت سر تا زمان به ترم رسیدن جنین وارد مرحله استراحت نمی شوند. لذا طاسی مشخصی در ناحیه پشت سر در زمان تولد و طی دو ماه اول وجود دارد.

دو موج ریزش مو و رشد مجدد از سمت جلو به عقب در طی اوایل نوزادی بوجود می آید ولی از انتهای سال اول این ریزش و رویشهای موجی از جلو به عقب متوقف می شود و به جای آن ریزش و رویش به فرم موزاییکی به همان روش بزرگسالان جایگزین می شود.

افزایش اندازه غدد چربی : افزایش اندازه غدد چربی یک واقعه فیزیولوژیکی در دوران نوزادی است که بیانگر اثر هورمونهای مردانه موجود در خون مادر است که از طریق جفت به جنین منتقل شده است. این واقعه در عده کثیری از نوزادان به صورت دانه های زردرنگ سوزنی ، یک شکل متعدد دیده می شود که روی بینی، گونه ها،لب بالا و پیشانی بارزترند ولی در نواحی بالا تنه بخصوص اطراف برجستگی پستان، نواحی تناسلی واندامها نیز دیده می شود. این دانه ها بطور خودبخودی طی هفته ای اول نوزدی از بین می روند.

ضایعات میلیا(Milia) : در 40% نوزادان دانه های سفید 3-1 میلی متری در نواحی صورت بالاتنه ایجاد می شود که معمولاً ظرف هفته های اول از بین می رود.

بلوغ مینیاتوری: به علت عبور هورمونها ی مردانه خون مادر از جفت به جنین ، تغییراتی شبیه به تغییرات بلوغ در نوزاد ایجاد می شود که به این بلوغ مینیاتوری می گویند.

به عنوان مثال در نوزادان دختر اندازه زائده تناسلی ممکن است بزرگ شود. ترشحات واژینال چسبناک بطور شایع ایجاد می شود. حتی گاهی خونریزی رحمی در روزای سوم یا چهارم بعد از تولد رخ میدهد که 2 تا 3 روز دوام دارد.

در هر دو جنس بزرگ شدن غدد پستانی در بدو تولد رخ میدهد .بعد از روز دوم یا سوم سینه ها بزرگ شده و ترشح شیر ممکن است رخ دهد. این تورم طی هفته دوم فروکش میکند و معمولاً در پایان هفته چهارم غیرقابل دید می شود. در بعضی دخترهاممکن است این واقعه بیشتر طول بکشد و دراینها بویژه خطر عفونت به علت شیر گیرکرده در مجاری وجود دارد که باعث التهاب سینه و تشکیل آبسه می شود.

سیاه شدن خط وسط شکم : در 8% نوزادان خطی که ازناف بطور عمده به قسمت پایین کشیده می شود دچار تیرگی می شود که ممکن است برای 2 تا 3 ماه طول بکشد.

لکه های شرقی (Mongolian Spots) : در 85% نوزادان شرقی، ضایعات تیره رنگ غیر برجسته ایجاد می شود. میزان ایجاد آنها در نوزادان سفید ،3 % می باشد.

الماسهای ابشتاین ( Epsteins Pearls) : در85% کل نوزادان ،کیستهای کراتینی سفید زرد 2-1 میلیمتری در داخل دهان بویژه در طول آرواره ها و یا در خط وسط در پیوستگاه کام نرم وکام سخت ایجاد می شود. این ضایعات عموماً بدون درمان ظرف چند هفته از بین می روند.

 

منبع:

http://taheriskinclinic.com

تعداد بازدید: 1636

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.