انواع بی اختیاری ادراری و درمان آن
انواع بی اختیاری ادراری و درمان آن

انواع بی اختیاری ادراری و درمان آن

بیماری بی اختیاری ادراری زنان در دلایل متفاوت به وجود می آید. با مراجعه سریع به پزشک و انجام دستورات پزشک  به سادگی درمان می شود. بیماری بی اختیاری استرسی ادراری در مرحله اول با ورزش قابل درمان است.

دکتر آتوسا شاداب با اشاره به این که بی‌اختیاری ادراری در زنان به سه شکل عمده وجود دارد، گفت: یک نوع از بی‌اختیاری ادراری بی اختیاری «فوریتی» است. در این نوع بی اختیاری بیمار به محض این که نیاز به رفتن دستشویی پیدا می‌کند قادر به کنترل ادرار خود نیست و ادرار را دفع می‌کند.

نوع دیگر از بی اختیاری ادراری، بی‌اختیاری «استرس» است که در این نوع بی‌اختیاری بیمار بر اثر افزایش فشار بر شکم مثل خنده، سرفه، بلند کردن اجسام سنگین ادرار خود را بی‌اختیار دفع می‌کند.

بی اختیاری «دائمی» یکی دیگر از انواع بی‌اختیاری ادراری است، در این نوع بی‌اختیاری بیمار دائما در حال دفع ادرار است و علت اصلی آن از دست رفتن عضلاتی که در کنترل ادرار موثر هستند. به عنوان مثال برداشتن رحم باعث ایجاد سوراخی بین حالب و واژن شده و این می‌تواند منجر به بی اختیاری ادراری شود.

بی اختیاری‌های استرسی یکی شایعترین نوع بی‌اختیاری اداری محسوب می شود. زایمان متعدد و سخت، جراحی‌های لگنی، فقدان کولاژن‌ها و فاکتورها در بافت همبند از عوامل موثر در این نوع بی اختیاری است.

انسداد مجرای خروجی ادرار از عوامل مؤثر در بی‌اختیاری‌های ادراری است، این انسدادها به تدریج با افزایش فشار داخل مثانه باعث ضخیم شدن جدار مثانه شده و انقباض مثانه از حالت کنترل خارج شده به حالت کنترل نشده در می‌آید و بیمار دچار این اختلال می‌شود.

در برخی از موارد آزاد شدن محرک در سطح سلول سبب تحریک گیرنده‌های عضلانی مثانه می‌شود و سبب بیش فعالی مثانه شده و همچنین در برخی اوقات ضایعات نخاعی و سیستم اعصاب مرکزی در سطح بالا اثر مهاری که از قسمت‌های فوقانی مغز بر روی مثانه وجود دارد و انقباض مثانه را کنترل می‌کند از بین رفته و باعث بیش فعال شدن مثانه شود و به اختلال بی اختیاری ادراری منجر می‌شود.

دکتر شاداب اشکال در بسته شدن مجاری ادراری را یکی از عوامل بی‌اختیاری عنوان و تصریح کرد: در این نوع اختلال بعد از دفع ادرار مجاری ادرار و گردن مثانه به صورت دایم باز می‌ماند که معمولا افزایش سن، اعمال جراحی سبب این اختلال می‌شود.

البته گاهی اوقات التهابات که در داخل مخاط وجود دارد می‌تواند به صورت مقطعی باعث بی اختیاریهای ادراری برای بیمار شود.

به عنوان مثال عفونت‌های ساده مثانه و بیماریهای التهابی که در داخل مثانه وجود دارد در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند سبب ایجاد اختلال ادراری فوریتی شود.

بی اختیاری ادراری بسته به شکل، شدت و منطقه آناتومی درگیر درمان خاص دارد که گاهی اوقات این بی اختیاریها نیاز به اعمال جراحی پیدا می کند.

منبع :

http://www.dratoosashadab.com

تعداد بازدید: 1049

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.