استحمام پس از عمل بینی
استحمام پس از عمل بینی

استحمام پس از عمل بینی

با توجه به لزوم نگهداری از اسپلنت بینی به مدت یک هفته استحمام در طی این مدت ممنوعیت دارد ولی در صورت لزوم شستشوی سر از پشت و با کمک دیگران بلامانع است
جهت سهولت در برداشتن اسپلنت روز هفتم پس از عمل و قبل از مراجعه جهت ویزیت استحمام کنید.
استفاده از سونا و یا استحمام با آب گرم با دمای بیش از حد معمول در هفته های اول پس از جراحی منجر به افزایش تورم بینی و التهاب پوست خواهد شد.
سایر مراقبت های پس از عمل
– کشیدن سیگار پس از عمل باعث تاخیر در بهبود زخم، احتقان و انسداد تنفسی ینی و افزایش تورم بینی می شود. بنابراین حداقل تا سه هفته پس از عمل ممنوعیت دارد.
پوست شما در ماههای ابتدایی پس از عمل به نور آفتاب حساس است. بنابراین طی ۶ ماه اول پس از جراحی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید و حتما از کلاه نقابدار و کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۲۰ استفاده کنید.
پوست بینی بخصوص نوک بینی در طی چند هفته پس از عمل تاحدودی بی حس بوده و این مطلب جای نگرانی ندارد و بتدریج برطرف خواهد شد. همچنین در افرادی که بخاطر انسداد بینی همزمان تحت جراحی بازسازی راه هوایی و سپتوپلاستی قرار گرفته اند ممکن است لب بالا و دندانهای پیشین فک بالا نیز تا مدتی بی حس باشند.
در صورتیکه در طی چند روز و یا هفته های اول پس از جراحی قصد سفر با هواپیما را دارید برای جلوگیری از احتقان بینی و احساس پری و گرفتگی گوش ها بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از بلند شدن هواپیما و ۳۰ دقیقه پیش از نشستن هواپیما چند قطره نفازولین یا فنیل افرین در هر دو طرف بینی بریزید.
در صورتیکه از عینک استفاده می کنید می توانید ۴۸ ساعت پس از عمل از لنز تماسی استفاده کنید و با توجه به شکسته شدن استخوانهای پل بینی توسط جراح به منظور باریک شدن تیغه بینی از قرار دادن مستقیم عینک روی بینی طی ۴ الی ۶ هفته اول پس از جراحی اجتناب کنید و در صورت لزوم قسمتی از عینک را که روی پل بینی قرار می گیرد را به پیشانی با چسب فیکس کنید.
مصرف الکل پس از عمل جراحی ممکن است باعث افزایش بروز خونریزی و تورم بینی شود. بنابراین حداقل در طی دو هفته اول پس از عمل بایستی از مصرف الکل اجتناب شود.
شنا کردن : با توجه به آسیب پذیر بودن اسکلت بینی و همچنین مخاط بینی پس از عمل شنا کردن باعث وارد شدن فشار به بینی و کلر موجود در آب سبب تحریک مخاط بینی و آزردگی و احتقان بینی می گردد. بنابراین حداقل به مدت یک ماه و یا تا زمانی که پزشک شما اجازه بدهد از شنا کردن اجتناب کنید.
اسپلنیت یا آتل بینی معمولا یک هفته بعد از عمل برداشته می شود بلافاصله قبل از مراجعه به مطب استحمام کنید به ترتیبی که صورت و اسپلنیت بینی کاملا خیس شود ولی به آن دست نزنید. پس از مراجعه به مطب اسپلنیت به آرامی توسط پزشک برداشته می شود و در صورت لزوم ماساژ مختصر ( Manipulation) انجام می شود.
بخیه ها معمولا پس از یک هفته کشیده می شوند ولی در صورتی که برش پره بینی انجام شده باشد ممکن است جهت جلوگیری از باز شدن زخم و ایجاد اسکار در آینده تعدادی از بخیه ها تا چند روز دیگر باقی بماند.

منبع:

http://dr-behzadabedin.ir

تعداد بازدید: 544

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.