از روش‌های نوین ارتودنسی چه می‌دانیم؟
از روش‌های نوین ارتودنسی چه می‌دانیم؟

از روش‌های نوین ارتودنسی چه می‌دانیم؟

از روش‌های نوین ارتودنسی چه می‌دانیم؟
 مشکلات ارتودنسی عمدتاً شامل طولانی بودن درمان، درد بسیار در حین درمان، پوسیدگی دندان‌ها در حین درمان، کشیدن دندان برائ ارتودنسی و نامرتب شدن مجدد دندان‌ها بعد از چند سال بود. همگی سبب شده بود کە اشخاص تمایلی بە درمان ارتودنسی نداشته باشند، اما درمان‌های امروزه چگونه است؟

 

دیگر ارتودنسی درد ندارد:

برای مرتب نمودن دندان‌ها دانه‌هایی بە نام براکت بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. از داخل آن‌ها سیم‌هایی می‌گذرد کە سبب مرتب شدن دندان‌ها می‌گردد. در قدیم آلیاژ این سیم‌ها استیل بود کە سبب می‌شد نیروی بسیاری بە دندان وارد شود و بیماران درد بسیاری را تحمل می‌کردند اما اخیراً از آلیاژ تیتانیوم کە فلز گرانبهایی است استفاده می‌شود. این سیم دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است، لذا نیرویی کە بە دندان اعمال می‌کند بسیار ملایم بوده و دیگر بیماران احساس درد ندارند.


زمان درمان ارتودنسی بسیار کوتاه شده است:

همیشه تصور این است کە اگر نیروی بسیاری بە دندان اعمال بشود آن دندان سریع‌تر حرکت می‌کند، اما دقیقاً برعکس این حالت است و اگر از نیروهای ملایم استفاده کنیم حرکت دندان‌ها سریعتر می‌شود، بە همین سبب وقتی از سیم‌های تازه استفاده می‌شود درمان ارتودنسی زودتر تمام می‌گردد. دیگر مثل قدیم ارتودنسی ۸-۷ سال طول نمی‌کشد و در حال حاضر در کمتر از ۲سال تمام می‌شود.


پوسیدگی دندان‌ها در حین درمان بسیار کم شده است:

وقتی روی دندان‌ها سیم و براکت باشد غذا زیر آن‌ها رفته و بیشتر گیر می‌کند، لذا احتمال پوسیدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی هرچه درمان طولانی‌تر باشد خطر پوسیدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود. با کوتاه شدن درمان از یک طرف و استفاده از چسب‌هایی کە از خودشان فلوراید آزاد می‌کنند سبب شده است کە در زمان ارتودنسی با رعایت موارد ساده‌ای از بهداشت دهان دیگر شاهد آن پوسیدگی‌های بسیار دندانی نباشیم.

 

برای مرتب شدن دندان‌ها دیگر دندان نکشید:

افراد معمولاً بخاطر نامرتبی دندان‌ها برائ درمان ارتودنسی مراجعه می‌نمایند و درصد بسیار کمی هم از جلو بودن دندان‌ها شکایت دارند. در قبل در هر دو حالت مجبور بە کشیدن دندان بودیم در حالی کە امروزه با تکنیک‌های تازه نیازی بە کشیدن دندان برائ درمان نامرتبی دندان نداریم. با تکنیک‌های تازه سبب رشد قوس فکی اشخاص می‌شویم و دندان‌هابه راحتی منظم می‌شوند و دیگر نیاز بە کشیدن وجود ندارد.


چند سال هر سه هفته یک بار باید مراجعه کنم؟در روش‌های قبلی برائ تکمیل یک درمان ارتودنسی بیماران بالغ بر ۴۰-۵۰ مرتبه بە مطب مراجعه می‌نمودند در حالیکه امروزه هر دو و نیم ماه یک مرتبه و در جمع کمتر از ۱۵ نوبت مراجعه می‌نمایند کە با توجه بە کمبود وقت اشخاص از لحاظ زمانی بە نفع همه می‌باشد.


آیا بعد از اتمام ارتودنسی دوباره دندان‌هایم نامرتب می‌شوند؟

بعد از همه درمان‌ها احتمال برگشت وجود دارد بە طور مثالً دندانی کە ترمیم شده است بعد از چند سال احتمال دارد کە دوباره دچار پوسیدگی شود یا لثه‌ای کە جراحی شده است بعد از چند سال دوباره دچاره پیوره می‌شوند. این مورد در مورد ارتودنسی هم صادق است و بعد از چند سال احتمال نامرتب شدن دندان‌ها دوباره وجود دارد اما با روش‌های تازه این میزان بسیار کم شده است و آن قدر ناچیز است کە معمولاً یا اشخاص متوجه آن نیستند یا اگر بفهمند ارزش آنچنانی برائ درمان ندارد، در حالی کە در روش‌های قبلی دندان‌ها بسیار بسیار دچار بهم ریختگی می‌شدند و نیاز بە ارتودنسی مجدد وجود داشت.

منبع:

http://www.momtaznews.com

تعداد بازدید: 951

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.