آمادگی برای بارداری
آمادگی برای بارداری

آمادگی برای بارداری

حاملگی دورۀ هیجان آوری از یک تغییر اساسی است که به پیدایی یک انسان می‌انجامد. این سفر جالب و شگفت انگیز از همان آغاز، بدن شما را طوری دگرگون می‌سازد که ناگزیرید زندگی روزمرۀ خود را با این تغییرات وفق دهید. بهترین شیوه برای اداره کردن یک حاملگی و زایمان خوب، مراقبت‌های منظم و پی در پی این دوران است. پس شرط اوّل داشتن آگاهی و آموزش کافی است. بنابراین اگر قصد حاملگی دارید در وهلۀ نخست با پزشک خود برای مشاورۀ پیش از حاملگی قرار ملاقات بگذارید و در صورت حاملگی، با مراقبت‌های ماه به ماه دوران بارداری و ارزیابی منظم رشد جنین سلامت خود و کودکتان را تضمین کنید.

روشن است والدین دلسوز با ایجاد آرامش و آگاهی از شیوه‌ های برتر زندگی، نقش پر مهری در فردای کودک خویش ایفا می‌کنند. حاملگی و تولّد، بخش مهمی از زندگی هرفرد است، هر چند ممکن است مسأله ساز نیز باشد. نخستین دیدار متخصص زنان، مهم ترین دیدار یک زوج است. در این ویزیت لازم است، زن و مرد هر دو حضور داشته باشند تا از نظر سلامت جسمی و آمادگی باروری، زیر نظر یک پزشک متخصص یا پرستار مجرّب بررسی شوند. این ملاقات‌ها به پزشک اجازه می‌دهد تا از نزدیک مراقب سلامتی شما بوده، در رشد و پرورش درست میوۀ درونتان نظارت کند. ممکن است نخستین ویزیت بارداری، طولانی تر و پیچیده تر از ویزیت‌های بعدی باشد که شامل: تهیۀ تاریخچۀ سلامتی، معاینۀ فیزیکی، تست‌ های آزمایشگاهی و محاسبۀ تاریخ دقیق زایمان است. در ضمن این دیدارها از این نظر مفید است که به شما فرصت می‌دهد پرسش‌های گوناگون خود را با پزشک مطرح کرده، آگاهی های لازم را به دست آورید.

 

ملاقات پیش از بارداری نیز به این گونه دارای اهمیت است :

 1. آماده ساختن مادر از لحاظ جسمی، روحی اقتصادی و اجتماعی.

 2. مصرف قرص اسید فولیک پیش از بارداری که از نقائص ساختار لولۀ عصبی می‌کاهد.

 3. مشاورۀ داخلی برای زنان مبتلا به بیماری های خاص، مانند : بیماری قلبی، فشار خون، دیابت، کلیوی، صرع، اعتیاد، بیماری‌های آمیزشی و از این دست، دانستن نسبت فامیلی زن و مرد و سابقۀ بیماری ‌های ژنتیکی در آنها و تولّد نوزاد ناهنجار.

 4. مشاورۀ شغلی در مورد زنانی که در محیط کار خود با عوامل عفونی، موادشیمیایی و صنعتی سر و کار دارند.

 5. تعیین گونه های تغذیه ای در افراد خیلی لاغر، خیلی چاق و یا گیاه خوار.

 6. مشاورۀ مددکاری در خصوص زنان بارداری که در محیط نامساعد خانه با خشونت و پرخاشگری به سر می برند.

 امروزه پیشرفت‌های طب باروری، باعث افزایش سن حاملگی در خانم ها شده، به گونه ای که با توجه به وضعیت کنونی جامعه و مسؤولیت‌های سنگین زنان، بچه دار شدن محدودیت سنی ندارد.

منبع :

http://www.drranjbar.com

تعداد بازدید: 874

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.