آزمایش‌های لازم قبل از بارداری را بشناسیم
آزمایش‌های لازم قبل از بارداری را بشناسیم

آزمایش‌های لازم قبل از بارداری را بشناسیم

آزمایش‌های لازم قبل از بارداری را بشناسیم
جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: فردی که قصد بارداری دارد ابتدا باید به پزشک زنان مراجعه کند و شرح حالی از او گرفته شود. گرفتن شرح حال به معنی بررسی سن فرد، مدت زمان ازدواج، مرتب بودن یا نامنظم بودن قاعدگی است. همچنین بیماری زمینه‌ای مانند تیروئید که جهت باردار شدن بسیار مهم است و نیز بیماری‌های خونی مانند تالاسمی بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

به نقل از مهرخانه, دکتر فرح قاسمی در گفتگوی  با بیان این مطلب افزود: این موارد باید زیر نظر متخصص زنان بررسی شود و اگر نیاز باشد به سایر متخصصان مربوط ارجاع داده می‌شوند. همچنین معاینه ژنیتال و گالاکتوره (ترشح شیر از سینه در حالت غیرحاملگی) چک می‌شود که اگر مورد دوم وجود داشته باشد باعث تأخیر در حاملگی خواهد شد و باید قبل از اقدام به بارداری درمان شود.

 

حدود یک‌سوم زنانی که با این مشکل مواجه هستند، دیرتر باردار می‌شوند
وی ادامه داد: حدود یک‌سوم زنانی که با این مشکل مواجه هستند، دیرتر باردار می‌شوند؛ چراکه این بیماری در تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به لزوم بررسی بیماری تیروئید، گفت: پرکاری تیروئید نیز باید چک شود، زیرا ممکن است زنان خود از داشتن تیروئید اطلاعی نداشته باشند. برخی متخصصان زنان می‌توانند تا حدی تیروئید را درمان کنند.

اگر یک سال از ازدواج زنان گذشته باشد و این تست را نداده باشند، لازم است حتماً قبل از بارداری انجام دهند
قاسمی با بیان اینکه قبل از رفتن به سراغ آزمایش یعنی پاراکلینیک، باید فرد از نظر کلینیک بررسی شود، ادامه داد: این بررسی شامل شرح حال اولیه و معاینه فیزیکی کلی و معاینه فیزیکی ژنیکولوژیک (مخصوص زنان) می‌شود. اگر در معاینه ژنیکولوژیک در دهانه رحم زخم یا عفونت وجود داشته باشد، باید قبل از اقدام به بارداری رفع شود. اگر یک سال از ازدواج زنان گذشته باشد و هیچ‌گونه تست دهانه رحم یا پاپ اسمیر نداده باشند، لازم است این تست را قبل از بارداری انجام دهند.

 

لزوم بررسی بیماری‌های دهان و دندان
وی به لزوم بررسی سابقه عمل‌های جراحی یا عفونت و دردهای شدید لگنی اشاره کرد و گفت: به طور مثال ممکن است زنی در دوران کودکی آپاندیسیت گرفته باشد که اکنون پرفوره (سوراخ) شده باشد و در داخل شکم مشکل لوله‌ای ایجاد کرده باشد. پس از معاینه‌های اولیه و در صورت نبود مشکل به سراغ آزمایش‌ها می‌رویم که مهم‌ترین آنها پاپ‌اسمیر است که یک سال بعد از ازدواج باید انجام شود.

بیماری دیابت، کم‌خونی و بررسی قند خون، کارکرد کلیه، مشکل وجود فشار خون؛ از دیگر مواردی است که این متخصص زنان و زایمان به آن اشاره و تأکید کرد: برخی از زنان فشار خون دارند که مربوط به بیماری کلیه است و در آزمایش‌های مختلف مشخص می‌شود. سابقه دندان‌پزشکی از دیگر مواردی است که باید قبل از اقدام به بارداری کنترل شود و اگر مادر نیاز به کار دندان‌پزشکی دارد حتماً قبل از بارداری انجام شود، به طور مثال پر کردن یا کشیدن قبل از اقدام به باردار شدن انجام شود؛ زیرا در دوران بارداری مشکل‌تر است.

 

بررسی بیماری‌های مقاربتی
وی بیان کرد: اگر زن یا شوهر تماس پرخطر و رابطه متعدد با کسی داشته‌اند، به علت در معرض قرار گرفتن بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز یا کلامیدیایی و مایکوپلاسما (عفونتی که بیشتر از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود) مانند سفلیس یا سوزاک، بایستی بررسی‌های لازم در مورد آنها صورت گیرد.

بیماری‌های خاص مادر در بررسی‌های اولیه چک شود/ لوپوس مادر شانس سقط و به دنیا آمدن بچه نارس را زیاد می‌کند
قاسمی خاطرنشان کرد: اگر مادری سابقه بیماری خاص مانند هموفیلی یا لوپوس داشته باشد، باید این بیماری‌ها در شرح حال و بررسی‌های اولیه چک شود. به طور مثال لوپوس بیماری است که شانس سقط و به دنیا آمدن بچه نارس را زیاد می‌کند. از آنجایی‌که این بیماری‌ها شیوع زیادی ندارند، باید به صورت خاص بررسی شوند.

(در همین زمینه: همه چیز درباره بیماری‌ای که 9 برابر در زنان شایع‌تر است)

 

کیست تخمدان به تنهایی عامل بازدارنده بارداری نیست
وی در مورد کیست تخمدان گفت: کیست باعث نازایی یا مشکل خاصی در دوران بارداری نمی‌شود، مگر آنکه اندازه آن از سایز مشخصی بیشتر باشد. به طور کلی کیست‌های زیر 4 یا 5 سانتیمتر اهمیتی ندارد، بین 5 تا 9 سانت نیز با درمان خاص رفع می‌شود؛ اما کیست بزرگ‌تر از 10 سانت بهتر است قبل از بارداری درمان شود. هرچند ممکن است در دوران بارداری بهبود یابد. کیست‌های ریز تخمدان که در سونوگرافی گزارش می‌شود، یکی از علایم تخمدان پلی‌کیستیک است که ممکن است باعث تأخیر در بارداری شود، اما نه به صورت صد درصد و تشخیص مشکل بودن یا نبودن آن با پزشک است.

منبع:

http://khordadnews.ir

تعداد بازدید: 902

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.