آرتروز و جراحی تعویض مفصل زانو
آرتروز و جراحی تعویض مفصل زانو

آرتروز و جراحی تعویض مفصل زانو

مفاصل زانو و هیپ

زانو مفصلی ‌است که سه استخوان ران (Femur)، درشت نی (Tibia) و کشکک (Patella) در ساختمان آن شرکت دارند. مفصل زانو به وسیله یک کپسول مفصلی، غشای سینوویال(حاوی مایع سینوویال) و رباط‌ها احاطه می‌شود. مایع سینوویال (Synovial Fluid) باعث کاهش اصطکاک مفصلی می‌گردد و در تغذیه غضروف‌های مفصل نیز نقش دارد. در مفصل زانو، انتهای استخوان ران با سر استخوان درشت نی (استخوان بزرگتر ساق پا) در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

مفصل ران یا مفصل هیپ یک مفصل سینوویال از نوع گوی و کاسه‌ای است که از قرار گرفتن سر استخوان ران در داخل حفره استابولار (حفره حقه‌‌ای استخوان هیپ) ایجاد می‌گردد. این مفصل بزرگترین مفصل بدن پس از مفصل زانو است و از ویژگی‌های مهم آن، داشتن ثبات و در عین حال تحرک است. مفصل ران در انتقال وزن بدن از کمربند لگنی به اندام‌های تحتانی نقش دارد.
یکی از اصلی‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند دردهای شدید مفصلی را به وجود آورد، تورم مفاصل (آرتروز) است.

  • آرتروز مفصل
  • علائم آرتروز مفصل
  • تشخیص
  • درمان


جراحی تعویض مفصل هیپ و زانو

آرتروز مفاصل، اصلی‌ترین دلیل جراحی تعویض مفصل است. در مورد هیپ، شکست استخوان ران (فمور) از دیگر عوامل اصلی برای جراحی تعویض مفصل می‌باشد. وجود تومور در مفاصل نیز می‌تواند نیاز به این عمل را به وجود آورد. در جراحی تعویض مفصل، مفصل طبیعی با یک کاشته مصنوعی (پروتز) جایگزین می‌شود. این جراحی می‌تواند به صورت تعویض کامل یا تعویض نیمه سطح مفصل باشد.


بیهوشی پیش از عمل

برای انجام جراحی تعویض مفصل هیپ و زانو، ابتدا بیمار به یکی از دو صورت زیر بیهوش می‌شود:

- بیهوشی عمومی که در آن بیمار کاملاً بیهوش شده و دردی حس نمی‌کند؛

- بیهوشی موضعی (بی‌حسی ستون فقرات یا اپیدورال) که در این حالت ماده بیهوشی به کمر بیمار تزریق می‌شود به طوری که ناحیه پایین‌تر از قفسه سینه بی‌حس گردد. همچنین به بیمار دارو داده می‌شود تا خواب آلود شود. حتی ممکن است داروهای قوی‌تری نیز به کار رود به گونه‌ای که بیمار متوجه جراحی نباشد.

  • فرآیند جراحی تعویض مفصل هیپ
  • فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو
  • در چه شرایطی جراحی تعویض مفصل تجویز می‌شود؟

 

خطرات جراحی

ریسک‌های عمومی در هر جراحی

  • خونریزی
  • ایجاد لخته خون در پاها که ممکن است به سمت ریه‌ها حرکت کند
  • حمله یا سکته قلبی طی عمل
  • عفونت ریه، مجاری ادراری و قفسه سینه

 

موارد اشاره شده در هر جراحی احتمال بروز دارند اما در صورت کاربرد تکنیک اصولی جراحی و انجام احتیاطات لازم مانند تجویز داروهای ضد لخته شدن خون و آنتی‌بیوتیک‌ها، بسیار به ندرت رخ می‌دهند.


نتایج جراحی

جراحی تعویض مفصل هیپ و زانو، در صورت کارگذاری دقیق پروتز اکثراً موفقیت‌آمیز است و در رهایی بیمار از تمام یا بخش عمده‌ای از درد بسیار مؤثر عمل می‌کند. در عمل هیپ و زانو اغلب مردم پس از بهبودی کامل، برای راه رفتن به وسایل کمکی نیاز ندارند. عمل فوق علاوه بر رفع درد اغلب بهبود قابل ملاحظه‌ای را در کیفیت زندگی بیمار ایجاد می‌کند مانند توانایی راه رفتن بدون درد، انجام اکثر ورزش‌ها، رفع لنگیدن پا و برطرف شدن اختلاف طول پاها.

طول عمر مفصل مصنوعی هیپ و زانو 15 تا 20 سال است که در بسیاری از موارد به 25 تا 30 سال نیز می‌رسد. پس از این مدت ممکن است بافت مصنوعی استحکام خود را از دست بدهد، اتصالش با بافت‌های اطراف سست شود و نیاز به تکرار عمل را به وجود آورد. همچنین سطح مفصلی پروتز ممکن است در اثر اصطکاک و در طی زمان دچار فرسایش و استهلاک شود. در این شرایط امکان دارد پس از چندین سال استفاده از پروتز، تنها نیاز به تعویض قطعه پلاستیکی بین دو سطح فلزی پیش آید. البته امروزه با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در طرح و جنس پروتزها صورت گرفته است، پروتزهای هیپ و زانو بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و عمر و دوام آن‌ها افزایش یافته است. احتمال می‌رود که پروتزهای نوین با سطوح جدید، عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به پروتزهای نسل قبل خود داشته باشند زیرا در ساخت آن‌ها از مواد با استهلاک پایین و بسیار مقاوم در مقابل فرسایش استفاده شده است.


کمپانی‌های پروتز
یکی از پارامترهای تعیین کننده در جراحی تعویض مفصل هیپ و زانو، کیفیت پروتز مصرفی می‌باشد. دکتر الماسی زاده به منظور دستیابی به بهترین نتایج جراحی، از برترین برندهای پروتز هیپ و زانو بهره می‌برند. کمپانی‌های به نام در این حوزه Zimmer (تهران ستورز- نمایندگی در ایران)، DePuy(ارکان درمان- نمایندگی در ایران)، Stryker(داهی طب- نمایندگی در ایران)، Wright Medical (دبیر- نمایندگی در ایران)، Smith & Nephew (جلال آرا- نمایندگی در ایران) و Mathys (ایران تومل- نمایندگی در ایران) هستند.

 

منبع:

http://almasizadeh.com

 

تعداد بازدید: 987

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.