گرگرفتگی دوران یائسگی و خطر شکستگی لگن
گرگرفتگی دوران یائسگی  و خطر شکستگی لگن

گرگرفتگی دوران یائسگی و خطر شکستگی لگن

1 بهمن 1394

گرگرفتگی در دوران یائسگی شایع است و حدود 60 % از زنان به آن دچار می شوند. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی ،  بعد از این دوران هم روی زنان تاثیر می گذارد به طوری که آن ها را با خطر بالاتر ضعف استخوان و پوکی استخوان مواجه می کند. یافته های این مطالعه بیان می کند که زنانی که با علائم یائسگی متوسط یا شدید روبه رو می شوند نسبت به زنان هم سن و سال خود استخوان های ضعیف تری دارند.
این مطالعه ارتباط احتمالی  بین علائم خاص یائسگی – گرگرفتگی و تعریق شبانه ی متوسط تا شدید – را با میزان بالاتر شکستگی استخوان لگن نشان می دهد نتایج این مطالعه در دسامبر 2014 در مجله ی Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شد.
این مطالعه یک مطالعه ی مشاهده ای آینده نگر است که در آن پرونده ی پزشکی  بیش از 23000 زن آمریکایی بین سنین 50 تا79 سال برای حدود 8 سال  مورد مطالعه قرار گرفت.
در مقایسه با زنانی که علائم یائسگی را نداشتند در زنان با علائم متوسط یا شدید ، احتمال شکستگی استخوان لگن بیشتر بود. در زنانی که علائم متوسط و شدید یائسگی را داشتند تست تراکم استخوان ، وجود استخوان های ضعیف تر در ناحیه ی گردن و ستون فقرات را در این زنان نشان داد.  تحقیقات بیشتر برای روشن کردن ارتباط بین سلامت استخوان و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی مورد نیاز است. یافته های بیشتر به پزشکان متخصص زنان کمک خواهد کرد تا بیماران را در مورد چگونگی جلوگیری از پوکی استخوان و شرایط استخوان ها بهتر راهنمایی کنند.
نکته ی عملی : زنانی که علائمی مانند گرگرفتگی را دارند و می خواهند از استخوان هایشان محافظت کنند بهتر است از عادات سالم در شیوه ی زندگی مانند اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل ، ورزش کردن و دریافت کافی کلسیم و ویتامین D بهره مند شوند.


منبع: J Clin Endocrinol Metab. 2014 Dec 18:jc20143062
 

تعداد بازدید: 719

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.