پروبیوتیک ها علائم آلرژی فصلی را کاهش می دهند.
پروبیوتیک ها علائم آلرژی فصلی را کاهش می دهند.

پروبیوتیک ها علائم آلرژی فصلی را کاهش می دهند.

10 مرداد 1396

تب یونجه یا رینیت آلرژیک حدود 60-40 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. تب یونجه زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی نسبت به آلرژن های موجود در هوا واکنش بیش از حد نشان می دهد. رینیت آلرژیک فصلی معمولاً در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز اتفاق افتاده و بروز آن توسط علف، درخت، گرده ها و اسپور قارچ ها تحریک می شود. علائم آن آبریزیش بینی، عطسه، خارش چشم ها، دهان یا پوست، احتقان بینی و خستگی است.
آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها می توانند به بهبود علائم تب یونجه کمک کنند. با این حال، همانند تمام داروها عوارضی را به دنبال خواهند داشت که شامل خواب آلودگی، گیجی، تاری دید، تهوع و استفراغ است. اخیراً نتایج یک مطالعه نشان داده که پروبیوتیک ها می توانند به عنوان درمان جایگزین در افراد مبتلا به آلرژی های فصلی مطرح باشند. 
بر اساس نتایج مطالعات قبلی باکتری های مفید لاکتوباسیل و بیفیدوباکتر می توانند به حفظ سلامت روده و سیستم ایمنی کمک می کنند. بنابراین در مطالعه حاضر اثر ترکیبی از پروبیوتیک ها شامل لاکتوباسیلوس گاسری، بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و بیفیدوباکتریوم لانگوم بر علائم آلرژی فصلی و کیفیت زندگی بررسی شد. بدین منظور 173 بزرگسال سالم که ابتلا به آلرژی فصلی خفیف تا متوسط را گزارش کرده بودند به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول ترکیب پروبیوتیکی را به شکل کپسول و دو بار در روز دریافت کردند. به گروه دوم یا گروه کنترل دارونما داده شد. در طول 8 هفته مطالعه، شرکت کنندگان از سایر داروهای آلرژی استفاده نکردند. مطالعه در فصل بهار و در اوج بروز آلرژی فصلی انجام شد.
نتایج نشان داد در افراد دریافت کننده پروبیوتیک نسبت به گروه کنترل علائم آلرژی کاهش یافته و کیفیت زندگی بهبود یافته بود. افراد مبتلا به آلرژی فصلی ملایم بیشترین منافع را از دریافت پروبیوتیک ها کسب کرده بودند. به گفته محققان احتمالاً پروبیوتیک ها با افزایش میزان سلول های T تنظیمی می توانند تحمل علائم را بالا ببرند.
منبع:


Probiotics (Lactobacillus gasseri KS-13,Bifidobacterium bifidum G9-1, andBifidobacterium longum MM-2) improve rhinoconjunctivitis-specific quality of life in individuals with seasonal allergies: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 2017.
 

تعداد بازدید: 478

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.