محققین اخطار داده اند که مراقب دریافت مکمل ویتامینD باشید!
محققین اخطار داده اند که مراقب دریافت مکمل  ویتامینD باشید!

محققین اخطار داده اند که مراقب دریافت مکمل ویتامینD باشید!

1 مهر 1393

غالباً گزارشات رسانه ها و وب سایت های پزشکی در رابطه با بیان خطرات سطوح پایین ویتامین D و ترغیب افراد سالم برای دریافت مکمل هاست تا در برابر سخت شدن عروق، پرفشاری خون، دیابت، استخوان های ضعیف و طیفی از دیگر بیماری ها محافظت به عمل آورند. یافته های مطالعه حاضر بیان می دارد که افراد سالم نباید بدون نظارت دریافت مکمل ویتامینD را ادامه دهند؛ چراکه ویتامینD بیشتر منجر به طول عمر بیشتر نشده و لذا دریافت بیشتر این مکمل های گران در بهترین حالت هدر دادن پول خواهد بود .
یافته هایی که به تازگی در مجله American Journal of Medicine به چاپ رسیده است نشان می دهد که سطوح بسیار بالای ویتامینD، فایده بیشتری به همراه ندارد. درحقیقت آنها دریافته اند که سطوح بالای ویتامین D در افراد سالمی که قبلاً سطوح نرمالی داشتند می تواند بسیار مضر باشد . 
محققین به بررسی داده های بیش از 10000 شرکت کننده در آزمون NHANES طی سال های 2001 تا 2004 پرداختند. 
پس از بررسی جزئیات مربوط به موارد مرگ و میر ناشی از تمامی علل و به ویژه بیماری قلبی عروقی ، آنها دریافتند افرادی که سطوح خونی شان در رنج کافی (21 نانوگرم در میلی لیتر 25- هیدروکسی ویتامینD )  قرار داشت، ریسک مرگ زودرس در آنها 50% کمتر بود؛ اما زمانیکه سطوح خونی ویتامین D به بالای 21 نانوگرم در میلی لیتر افزایش می یافت، اثر محافظتی فوق الذکر از بین می رفت. 
به علاوه محققین این مطالعه دریافتند که چنانچه سطوح خونی ویتامینD افزایش یابد نتیجه ی آن سطوح کمترCRP است که یک شاخص معمول برای التهاب قلب و عروق می باشد. درحالیکه سطوح بیش از حد ویتامینD آسیب رسان خواهد بود و تمامی سطوح بالاتر از 21 نانوگرم در میلی لیتر با افزایش در CRP مرتبط شد که با سخت شدن عروق خونی و ریسک بیشتر پیشرفت بیماری های قلب و عروق مرتبط است. 
همچنین ارتباطی بین ویتامینD بالا و سطوح افزایش یافته هوموسیستئین یافت شد، اسید آمینه ای که  می تواند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد.
نکته عملی: تنها افراد محدودی از سطوح خونی بالای ویتامینD سود خواهند برد و بایستی از مکمل ها استفاه کنند؛ ازجمله زنان مسن، بیماران کلیوی، زنان یائسه و افراد دچار چاقی شدید. لذا مشورت با پزشک پیش از دریافت مکمل های ویتامینD ضروی است چراکه بایستی پیش ازشروع مکمل دهی، سطوح خونی ویتامینD بررسی شود. به بیان دیگر دریافت این مکمل تنها زیر نظر پزشک توصیه می شود.
منبع:
American Journal of Medicine, 2013 
 
تعداد بازدید: 815

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.