فاصله کوتاه بین جراحی چاقی و بارداری با افزایش خطر عوارض برای نوزادان همراه است.
فاصله کوتاه بین جراحی چاقی و بارداری با افزایش خطر عوارض برای نوزادان همراه است.

فاصله کوتاه بین جراحی چاقی و بارداری با افزایش خطر عوارض برای نوزادان همراه است.

1 آذر 1395

بنابر مطالعه اخیر منتشر شده، نوزادانی که در فاصله کوتاه تر از دو سال پس از جراحی باریاتریک (جراحی برای کاهش وزن) مادر متولد می شوند در معرض خطر عوارضی از جمله نارسی، نیاز به بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) و کم وزنی یا کوچک بودن برای سن بارداری هستند.
از آنجایی که جراحی باریاتریک می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای در مادر شود این نگرانی وجود دارد که جراحی می تواند اثرات منفی بر تکامل جنین و پیامدهای بارداری از جمله نیاز به بخش مراقبت های ویژه نوزادان و ناهنجاری های مادرزادی داشته باشد که تحت تأثیر تغییرات متابولیکی مادر و وضعیت تغذیه ای وی است. اگرچه برخی مطالعات این عوارض را نشان داده اند اما به خاطر حجم نمونه بررسی شده اندک و نتایج متناقض لازم است مطالعات بیشتری صورت پذیرد. علاوه بر این، فاصله ایمن بین انجام جراحی و بارداری مشخص نشده است.
در مطالعه حاضر رابطه بین جراحی باریاتریک و پیامدهای پیش از تولد و اثرات فاصله بین جراحی و عوارض بارداری مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت کنندگان در مطالعه مادرانی بودند که پیش از بارداری تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند (1859 نفر) و نیز مادرانی که جراحی نداشتند (8437 نفر).
تمام 10296 نفر وارد آنالیز نهایی شدند. در کل گروه های مورد مطالعه میانگین سنی 29 سال بود. نوزادان متولد شده از مادرانی که تحت جراحی قرار گرفته بودند در مقایسه با نوازدان متولد شده از مادران گروه دیگر در معرض خطر بالاتری برای نارسی (14% در مقایسه با 6/8%)، بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (13% در برابر 9/8%) و امتیاز آپگار پایین تر (18% در مقایسه با 15%) بودند. امتیاز آپگار ترکیبی از اندازه فعالیت نوزاد و علائم حیاتی است که 5 دقیقه پس از زایمان توسط ماما تعیین می گردد.
در نوزادانی که فاصله جراحی و بارداری مادران آن ها کمتر از دو سال بود در مقایسه با نوزادان متولد شده از مادرانی که این فاصله از 4 سال بیشتر بود نیز این عوارض چشمگیرتر بود از جمله: نارسی (17% در مقایسه با 12%)، بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (18% در مقایسه با 12%) و کوچک بودن برای سن بارداری (13% در برابر 9%).
این مطالعه نشان داد جراحی باریاتریک مادران با تغییر در وضعیت پایه ای تغذیه، متابولیک و فیزیولوژیک سبب افزایش خطر عوارض نوزادی می شود. این یافته ها می تواند به تعیین فاصله مناسب بین جراحی و بارداری کمک کند.
قطعاً جراحی های کاهش وزن منجر به فواید بیشمار سلامت برای زنانی می شود که به چاقی های کشنده مبتلا هستند و می تواند عوارض مرتبط با چاقی را کاهش دهد. مطالعه حاضر نیز این فواید را نقض نمی کند. اما فاصله حداقل 3-2 سال بین جراحی و بارداری برای به حداقل رساندن عوارض لازم است.
نکته عملی: توصیه می شود زنان پس از انجام جراحی های کاهش وزن حداقل 3-2 سال برای اقدام به بارداری صبر کنند.
منبع:


Brodie Parent et al. "Bariatric Surgery in Women of Childbearing Age, Timing Between an Operation and Birth, and Associated Perinatal Complications". JAMA Surgery, 2016.

 

تعداد بازدید: 1141

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.