غذاها می توانند خلق و خو را تغییر دهند؟
غذاها می توانند خلق و خو را تغییر دهند؟

غذاها می توانند خلق و خو را تغییر دهند؟

17 شهریور 1393

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؛ "غذایی که می خورید تا چه اندازه می تواند بر خلق و خو و روحیه شما اثر داشته باشد؟" به احتمال زیاد مطالبی نیز در این زمینه شنیده اید، برای مثال؛ " خوردن یک سیب در روز شما را از افسردگی دور نگه می دارد، یا زمانی که احساس افسردگی و کم حالی می کنید یک موز بخورید و ..." حقیقت این است که ترکیب و کیفیت رژیم غذایی می تواند سوخت وساز بدن و شیمی مغز را تغییردهد، و در نهایت بر سطح انرژی و خلق و خوی شما اثر  گذارد.  هنگامی که بدن شما از لحاظ ترکیبات طبیعی و شیمیایی خود متعادل باشد، خلق و خو و رفتار شما هم متعادل است. پس چگونه باید رژیم غذایی را تغییر دهیم تا اثر مطلوبی بر خلق و خو داشته باشد؟ برای پاسخ به این سؤال خواندن این مقاله را از دست ندهید. 
غذاها به واسطه تأمین انرژی، افزایش کارایی بدن در سوزاندن انرژی و در برخی از موارد از طریق محتوای شان مثل کافئین، می توانند موجب بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی شوند. غذاهایی که قند خون تان را ثابت نگه می دارند و تولید مواد شیمیایی مفید در مغز را تحریک می کنند در زمینه بهبود خلق و خو و افزایش انرژی اهمیت دارند. 
کربوهیدرات ها
کربوهیدرات ها با خلق و خوی ما در ارتباطند و این رابطه را می توان به  اسیدآمینه غیر ضروری تریپتوفان نسبت داد. کربوهیدرات ها برای تقویت انرژی و خلق و خو بسیار حیاتی هستند. آن ها منبع اصلی و ارجح سوخت بدن هستند، علاوه بر این، کربوهیدرات ها موجب افزایش مقادیر یک ماده شیمیایی مؤثر در خلق و خو، یعنی سروتونین در مغز می شوند. سعی کنید رژیم غذایی تان به جای کربوهیدرات ها تصفیه شده مانند شکر و نان و برنج سفید بیشتر شامل غلات سبوس دار از قبیل برنج قهوه ای و نان های تیره رنگ باشد. این قبیل مواد غذایی قند خون را به طور یکنواخت حغظ می کنند و در نتیجه سطح انرژی تان را متعادل نگه می دارند. غلات سبوس دار حاوی سلنیوم نیز می باشند، این ماده معدنی نیز در بهبود خلق و خو اثر دارد.
مغز ها و دانه ها
این مواد غذایی سرشار از پروتئین و منیزیم هستند، ماده معدنی که نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی ایفا می کند. کمبود منیزیم موجب کاهش انرژی تان و بی حالی می شود. منابع خوب منیزیم عبارتند از غلات سبوس دار و برخی از ماهی ها، از جمله ماهی هالی بوت. برخی از ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، که می توانند مانع بروز افسردگی شوند و محافظ خوبی برای سلامتی قلب می باشند. 
گوشت بدون چربی
گوشت گاو بدون چربی و گوشت مرغ بدون پوست منابع پروتئینی هسنتد که شامل اسید آمینه تیروزین می باشند. تیروزین موجب افزایش سطح دو ماده شیمیایی در مغز(دوپامین و نوراپی نفرین) می شود که می تواند به شما کمک می کنند تا احساس هوشیاری و تمرکز بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، گوشت حاوی ویتامین 12 B نیز می باشد که می تواند  موجب بهبود بی خوابی و افسردگی شود.
سبزیجات برگ سبز
فولات ماده مغذی دیگری است که بر بروز افسردگی مؤثر است. پس سعی کنید رژیم غذایی تان حتماً شامل سبزیجات برگ سبزی از قبیل اسفناج،کاهو و علاوه براین، حبوبات میوه های خانواده مرکبات باشد. 
آب
نوشیدن آب کافی در طول روز به شما کمک می کند خسته نشوید. کاهش آب بدن موجب کاهش انرژی و کم حالی می می شود. بنابراین به عنوان یک راه حل ساده؛ نوشیدن مقدار زیادی آب یا سایر نوشیدنی های بدون شکر را در طول روز فراموش نکنید. البته خوردن میوه ها و سبزیجات تازه نیز یک راه مؤثر در آبرسانی و حفظ سطح انرژی بدن است. میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی آب هستند. 
صبحانه
فراموش نکنید که صبحانه نقش مؤثری در حفظ سطح انرژی دارد، افرادی که روز خود را با صبحانه شروع می کنند، در طول روز خلق و خوی بهتری دارند. 
میان وعده
خوردن میان وعده یک روش دیگر برای حفظ سطح انرژی، قند خون و خلق وخوی  بهتر است. خوردن وعده ها و میان وعده های کوچک بهتر از خوردن وعده های حجیم و حذف میان وعده است. 
فعالیت ورزشی
علاوه بر رژیم غذایی، فعالیت ورزشی نیز یک راه دیگر برای افزایش انرژی و بهبود خلق و خو است. تنها 15 دقیقه پیاده روی منظم می تواند شما را در طول روز پر انرژی تر کند. هر چقدر از لحاظ بدنی فعال تر باشید، فواید بیشتری نیز کسب خواهید کرد. فعالیت ورزشی منظم به بهبود علایم افسردگی کمک خواهد کرد و موجب بروز تغییراتی در بدن می شود که شما را پر انرژی تر می کند. 
 
تعداد بازدید: 1016
کلمات کلیدی: را و غذاها می توانند خلق خو تغییر دهند 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.