رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، مانعی در برابر چاقی
رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، مانعی در برابر چاقی

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، مانعی در برابر چاقی

20 مرداد 1396

رژیم های غذایی گیاهی (مصرف بیشتر غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی) می تواند اثر محافظتی قابل توجهی در برابر چاقی داشته باشد. افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند (مملو از مواد غذایی با منشاء گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات) خطر ابتلا به چاقی را تقریباً به نصف کاهش می دهند. همچنین نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنین رژیم غذایی گیاهی نقش محافظتی در بیماری های قلبی - عروقی و دیابت دارد.
در مطالعه حاضر، محققان ارتباط بین درجات مختلفی از انواع رژیم غذایی گیاهی و بروز چاقی (نمایه توده بدنی یا BMI بالاتر از 30) را مورد بررسی قرار دادند.
محققان دریافتند شرکت کنندگانی که از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تبعیت می کردند، کمتر در معرض ابتلا به چاقی قرار می گرفتند. همچنین، این نسبت با میزان مصرف میوه و سبزیجات ارتباط مستقیم دارد. به بیانی دیگر، هرچه غذاهای بیشتری از منابع گیاهی استفاده گردد، احتمال ابتلا به چاقی به همان میزان کمتر می شود. این نتایج پس از تعدیل اثر مخدوش گرهایی مانند سن، جنسیت، مصرف الکل، BMI، سابقه خانوادگی چاقی، طول مدت خواب و فعالیت بدنی گزارش شده است. دانشمندان به این مهم دست یافتند که رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان به طور قابل ملاحظه ای با کاهش خطر ابتلا به چاقی همراه است. 
نکته عملی: توصیه می شود مردم به سمت رژیم های غذایی غنی از منابع گیاهی روی آورند و کمتر از غذاهای حیوانی استفاده کنند تا از این طریق احتمال ابتلا به چاقی را تا حد ممکن کاهش دهند.
منبع: 


Presented at this year's European Congress on Obesity (ECO) in Porto, Portugal, 2017.
 

تعداد بازدید: 646

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.