رژیم غذایی به درمان افسردگی کمک می کند.
رژیم غذایی به درمان افسردگی کمک می کند.

رژیم غذایی به درمان افسردگی کمک می کند.

14 تیر 1396

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بهبود کیفیت رژیم غذایی می تواند به درمان افسردگی اساسی کمک کند. افسردگی یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین بیماری ها در جهان است. در گذشته نیز مشخص شده بود که بین کیفیت رژیم غذایی افراد و خطر بروز افسردگی ارتباط وجود دارد. رژیم غذایی سالم خطر افسردگی را کاهش و رژیم غذایی ناسالم خطر بروز آن را افزایش می دهد. اما مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که به طور مستقیم به بررسی ارتباط بین بهبود کیفیت رژیم غذایی با درمان افسردگی پرداخته است.
در این مطالعه بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به طور تصادفی و به مدت 3 ماه به دو گروه دریافت کننده حمایت های اجتماعی یا گروه دریافت کننده حمایت از سوی متخصص تغذیه تقسیم شدند. گروه دوم اطلاعات و کمک هایی را به منظور بهبود کیفیت رژیم غذایی دریافت کردند. در این گروه دریافت سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، ماهی، گوشت قرمز کم چرب، روغن زیتون و آجیل ها افزایش و مصرف مواد غذایی ناسالم مانند شیرینی ها، غلات تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، فست فود، گوشت های فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین کاهش یافت.
نتایج نشان داد در گروه مداخله رژیمی نسبت به گروه دریافت کننده حمایت اجتماعی کاهش علائم افسردگی بیشتر بود. در انتهای مطالعه در گروه دریافت کننده حمایت های تغذیه ای یک سوم افراد و در گروه دیگر 8 درصد افراد بهبود یافتند. در افرادی که پایبندی بیشتری به برنامه رژیم غذایی داشتند بهبودی علائم افسردگی بیشتر مشاهده شد.
منبع:


A randomised controlled trial of dietary improvement for adults with major depression (the 'SMILES' trial). BMC Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 448

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.